Modelspoorclub Maas & Waal

Modules

Lokomotieven

Goederenwagens

Gebouwen

Al het andere

Vierkante tramlokomotieven 1 - 5

 

Fabrikant: Backer & Rueb (later: Machinefabriek Breda)

 

 

 

 

Locomotief 3 in Druten

 

 

De locomotieven M&W 1 - 5 zijn in 1901 gebouwd door Backer & Rueb te Breda (later: Machinefabriek Breda) onder fabricagenummers 183 - 187. De machines, met een radstand van 1500 mm, zijn in 1902 in dienst gesteld. Ze waren zeer zwaar uitgevoerd met het oog op de hellingen in de Nieuwe marktstraat en de Stieltjesstraat tussen de Hezelpoort en het station. Het ledig gewicht was 13,2 ton, de stoomspanning was 14,46 kg/cm3 en de trekkracht bedroeg 2630 kg. De locomotieven hebben ook incidenteel dienst gedaan op de lijnen van de NmTM, waarin ook flinke hellingen voorkwamen. In 1904 werden de kolenbakken vergroot en in 1914 is de condensator op het dak verwijderd. Na opheffing van de tramlijn in 1934 zijn de locomotoeven gesloopt.

 

 

 

  

 

De sloop van een Backertje op het terrein van de M&W in Nijmegen: links (achter de Hanomag lok) is het binnenwerk al verdwenen; rechts rest alleen nog het onderstel, ca 1935. Foto's: Verz NVBS.

 

 

 

Stand in november 2006

 

 

 

 

Het eerste begin van de M&W 2; een aantal openingen zijn al met strips afgewerkt. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

Stand in december 2007

 

 

 

 

De ketel, vuurkist, pijpen en leidingwerk moeten nog worden aangebracht; de wanden zijn met plakband aan elkaar bevestigd, maar het rijdt !! Foto: Rob Boeser.

 

 

 

 

De Halling Vario aandrijving; de motor kan in de grondplaat geklikt worden. Op de website van Halling kan een PDF-file met de maten van de motoren gedownload worden. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

Stand op 24.03.2008

 

 

 

 

Close up (niet helemaal scherp) van lokkast en motoronderstel. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

 

Er dienen nog een paar details aan de ketel geschilderd te worden, waarna deze in de lokkast gelijmd zal worden en het dak er op kan.

Foto: Rob Boeser.

 

 

 

 

Het eindresultaat van de M&W 2, hoewel enkele details nog een penseelpuntje behoeven en de opschriften nog ontbreken. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

Stand op 20.10.2010

 

 

 

 

Vlak voor TRAM(me)LAND is het lokje gedigitaliseerd met een Kühn N025 decoder in de kolenbakken; het rode draadje is nog te zien..... Helaas was het uiteindelijk niet mogelijk om tijdens de beurs te rijden. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

Stand op 11-11-2013

 

Na het (verlengde) zomerreces is de gemotoriseerde bodemplaat voor het tweede Backertje gebouwd.

Vervolgens zijn alle bodemplaten gedigitaliseerd met een Kühn N025 decoder, waarna op 11-11-2013 het hele lokpark in de ROCO Multimaus geprogrammeerd is.

De beide Backertjes zullen voortaan verder gaan onder de nummers M&W 2 en M&W 5.

 

 

 

 

De bodemplaat van M&W lok 5 met de Halling Varioantrieb en de Kühn N025 decoder. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

Het Beneluxspoorforumlid, modelbouwer en mede Backertjes-enthousiast Sven van der Hart heeft fabrieksplaten voor de beide Backertjes geëtst.

 

 

 

 

 

De geëtste fabrieksplaten, die Sven gemaakt heeft als dank voor de tekeningen van het Backertje, die hij via de MSC Maas en Waal gekregen heeft.

 

 

 

Stand op 18-02-2016

 

De bouw van het Backertje M&W 5 is gestart. De extra details, die op deze lok zijn aangebracht, zoals remslangen, lantaarnhouders en handgrepen, zullen ook nog op lok M&W 2 worden aangebracht.

 

 

 

 

Eind januari zijn de styreendelen van de lokwanden gesneden. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

 

De lokkast met alle aangebrachte details is gereed en past op het chassis; klaar om gespoten te worden. Op de achtergrond de Hanomag lok NTM 5. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

 

Een groepsfoto van de drie tramloks in aanbouw: v.l.n.r.: M&W 5, M&W 2 en NTM 5. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

De stand op 21-04-2016

 

 

 

Backertje M&W 5 is , na in de primer te zijn gespoten, voorzien van de eerste verflaag en is (los) op het chassis gezet. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

De stand op 25-05-2016

 

 

 

De ketels van de M&W 5 (rechts) en de NTM 5 (links) in aanbouw. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

De stand van 31-08-2016

 

 

De M&W 5 is gereed. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

De stand van 22-09-2016

 

 

Ook het Backertje nr 2 heeft nu een baanschuivers, remslangen en lantaarnhouders gekregen