Modelspoorclub Maas & Waal

Wie zijn we?

Wat doen we?

Wat hebben we?

M&W in Houten

Al het andere

De bouw van Burg Oberlöwenstein

Een project in schaal N (1:160)

 

 

 

 

 

 

Het Thema

 

 Burg Oberlöwenstein is een deels gerestaureerde kasteelruïne, gelegen op een uitstekende rots langs het riviertje de Wahl in een heuvelachtig en bosrijk gebied in Duitsland. Langs de burcht loopt het enkelspoortraject van Thiel naar Neimengen, ter plaatse van de burcht splitst een zijspoor af richting het verderop gelegen dorpje Niederlöwenstein.

 

In dit project staan de burcht en de splitsing in het enkelspoor centraal. In model is de situatie weergegeven in het begin van de jaren 60, toen dit traject nog niet geëlektrificeerd was en het zijspoortje naar Niederlöwenstein nog in gebruik was. Het verkeer is zeer divers met zowel stoom- als dieseltractie en loopt uiteen van sneltreinen en langere goederentreinen op het hoofdtraject tot lokale personentreinen en af en toe een railbus richting Niederlöwenstein.

 

 

De minibaan

 

De baan is gebouwd in schaal N en wordt met Koploper bestuurd. Het rollend materieel is van Fleischmann, Minitrix, Arnold en Roco. De afmetingen van de baan zijn 2.5 meter breed bij 1 meter diep, waarvan slechts een klein deel zichtbaar is, want achter de coulissen is een schaduwstation wat voor afwisselend treinverkeer zorgt.

Deze baan is beschikbaar voor beurzen en tentoonstellingen, neem hiervoor contact op met het secretariaat van de MSC Maas en Waal.

 

 

De bouw

 

Na een aantal maanden van planning en ontwerp in 3D CAD, is begonnen met de constructie. Deze is grotendeels in 4mm triplex uitgevoerd met kleine vuren latjes, waar nodig. Dit zorgt voor een laag gewicht, wat handig is voor vervoer.

 

 

 

 

 

 

 

 

De ombouw is gekromd om een ruimtelijk effect te bereiken.

 

 

 

 

 

 

 

De heuvels zijn gemaakt met spanten van EPS (piepschuim), dit werkt snel en is erg licht.

 

 

 

 

Vervolgens hebben we met het lijmpistool kunststof horgaas over de EPS spanten aangebracht, hiermee komt de gewenste vorm al in het landschap.

 

 

 

 

Over het horgaas wordt keukenpapier aangebracht met aan beide zijden tegellijm. Dit zorgt voor een dunne en lichte, maar toch sterke ondergrond voor verdere landschapsbouw.

 

 

 

 

 

 

Midden op de baan moest een kasteel komen, hiervoor hebben we een blok EPS genomen als ondergrond, zodat aan het kasteel gebouwd kon worden, zonder de andere werkzaamheden aan de baan te verstoren (en andersom).

 

 

 

 

 

 

De steilere stukken van het landschap moeten rotsen worden, dus daar wordt een dunne laag gips over de tegellijm gesmeerd. Er wordt al wat structuur in het gips aangebracht voordat de gips uitgehard is, anders is dat bijna niet meer te doen.

 

 

 

 

Nu kan er eindelijk wat geschilderd gaan worden, alles is met plakkaatverf van de Action gedaan. Eerst zijn de rotsen allemaal in een basiskleur grijs geschilderd, met hier en daar wat variaties. Alle nog zichtbare tegellijm wordt bruin gemaakt, ook weer met kleur variaties. Nadat dit volledig droog is, wordt het gehele oppervlak met sterk verdunde zwarte verf behandeld. Deze moet vooral goed in de spleten en groefjes gesmeerd worden. Voordat deze laag verf droog is haal je het grootste deel weer weg met een bijna droge spons – hierdoor blijft zwarte verf in de diepere stukken zitten. Na weer een dag drogen komt de laatste stap: drybrushen met wit. Dit gebeurt met een grote kwast waarop vrijwel geen verf zit (afdoen aan een doek). Hiermee maak je de hoger gelegen delen weer lichter.

 

 

 

 

 

 

Toen het landschap bijna klaar was, zijn we pas met het leggen van de PECO rails en wissels begonnen in het schaduwstation. De rails zijn eerst vastgeprikt met punaises en vervolgens permanent verlijmd met witte houtlijm.

 

 

 

 

En natuurlijk is er onder de baan wat electronica nodig om wissels om te zetten en treinen te detecteren.

 

 

 

 

Ondertussen werd er aan het kasteel gewerkt. De bouwsteentjes hiervoor zijn van gips gegoten in een siliconen mal en met dun gips aan elkaar gelijmd.

 

 

 

 

Het kasteel is op dezelfde wijze als het landschap geschilderd.

 

 

 

 

Op dat moment zag de baan eruit als een maanlandschap.

 

 

 

 

Dit hebben we snel opgelost met strooisel van Woodland Scenics.  Zelfs toen het landschap al bijna af was, lagen er nog steeds geen rails in het zichtbare deel en hadden we dus nog geen meter gereden of getest.

 

 

 

Tenslotte is het laatste stukje spoor gelegd en geballast en konden we gaan testen. Ondertussen was de baan ook in iTrain geprogrammeerd en na het verhelpen van wat kleine bugs reed alles naar wens!