Modelspoorclub Maas & Waal

Modules

Lokomotieven

Goederenwagens

Gebouwen

Al het andere

Vier assige open 10 tons goederenwagen serie H 1-3

 

Fabrikant: Nijmeegsche Machinefabriek

 

 

 

De wagens zijn gebouwd door de Nijmeegsche Machinefabriek in 1902. Oorspronkelijk konden de wagens naar keuze dienst doen met rongen of met 120 cm hoge hekken, waarvan een deel kon worden neergeslagen als veebrug. Op afbeeldingen uit latere jaren blijkt dat de wagens van lage, afneembare schotten waren voorzien. De wagens hadden een schroefrem, maar kregen in 1905 tevens een vacuumrem/. De serie is in 1934 afgevoerd.

 

 

 

 

De uitvoering van de wagen met lage schotten (onderste tekening) is niet geheel zeker. Tekening: A. Dijkers

 

 

 

 

Eén van de wagens H1 - 3 op de Zandstraat in Beneden Leeuwen met lage schotten én rongen. Datum en fotograaf onbekend.

 

 

 

Stand juli 2011

 

 

 

 

Tijdens een regenachtige dag op vakantie in Frankrijk is begonnen met de hoge hekken van de H1; 13 juli 2011.

 

 

 

 

De H1 aan het einde van de dag op 13 juli 2011. De middendeur kon worden gebruikt als loopbrug om bijvoorbeeld vee te laden.

 

 

 

Stand 14-04-2014

 

Op onregelmatige tijden is aan de H1 gewerkt. Alle hekken aan de kopeinden en de zijkanten zijn gereed. De deuren in het midden kunnen worden uitgenomen als loopplank voor het vee, zoals in werkelijkheid. Volgende stap is het aanbrengen van de rongen.

 

 

 

 

De H1 compleet het hekken, maar nog zonder rongen. De wagenbak is voor de foto op de draaistellen van het open Falconrijtuig gezet.

 

 

 

 

De H1 met neergeklapte deur / loopplank.

 

 

 

Stand 21-12-2016

 

In verband met de komende deelname van 'Koningswaal, augustus 1933' aan diverse tentoonstellingen, is de H1 weer onderhanden genomen, omdat deze wagen gaat meerijden in de pendeltram naar het laad- en losperron.

 

 

 

 

Als eerste werden de schortplaten van de draaistellen gemaakt en daarna de loopwerken; de assen komen van Halling. Vervolgens werden de nog ontbrekende rongen aan de kop- en zijwanden aangebracht.

 

 

 

 

Toen kon het kliederen met verf beginnen: eerst alles in de primer, daarna de basiskleuren en tenslotte diverse dry-brush behandelingen met roest en 'weathering' , gevolgd door een 'wash' met verdunde zwarte verf.

 

 

 

 

Een blik in de wagenbak; misschien nog iets te schoon voor een veewagen.....

 

 

 

 

En natuurlijk moest er alvast een toekomstige gebruiker van de wagen worden gepast: een kort daarvoor uit de USA geleverde koe in schaal S, die al wel in de primer staat, maar nog niet geschilderd is.

 

 

 

 

De H1 onderweg in een gemengde tram aan de halte van Koningswaal.

 

 

 

Wordt vervolgd