Modelspoorclub Maas & Waal

Modules

Lokomotieven

Goederenwagens

Gebouwen

Al het andere

Vierkante tramlokomotieven 5 - 6

 

Fabrikant: Hanomag

 

 

 

 

Fabrieksfoto van locomotief 3. De NTM loks 1 - 4 hadden een open front; bij de NTM 5 - 6 was de grote opening aan de voorzijde afgesloten en voorzien van drie ovale ramen. Foto: Hanomag.

 

 

 

De ex NTM locomotieven 5 en 6 waren de jongste loks van de NTM en zijn respectievelijk gebouwd en in dienst gesteld in 1887 als fabricagenummer 2915 en in 1903 als fabricagenummer 4011. Zij waren, evenals de zusterloks 1 - 3 (1889, fabricagenummers 2115 - 2117) en 4 (1891, fabricagenummer 2334) voor hun tijd zeer zware locomotieven, omdat de NTM tramlijnen naar Beek en naar Berg en Dal steile hellingen kenden. De condensors op het dak zijn na enkele jaren verwijderd. De NTM loks verleenden regelmatig hand- en spandiensten op de M&W tramlijn. Nadat de tramlijnen naar Hengstdal en naar Beek / Berg en Dal door de gemeente Nijmegen waren overgenomen en geëlectrificeerd, werden de loks 1 - 4 aan de OG (Tramweg Maatschappij Oostelijk Groningen) verkocht. De loks 5 en 6 bleven tot de electrificatie in 1922 op de stoomtramlijn naar Neerbosch dienst doen. Deze lijn werd vanaf 1916 door de M&W geëxploiteerd voor rekening van de NTM; in 1919 gingen de beide machines in eigendom van de M&W over. Zij behielden hierbij de originele nummers en eigendomsplaten en werden steeds als NTM 5 en NTM 6 aangeduid; de M&W bezat reeds een Backer & Rueb lok met het nummer 5. Vanaf 1922 reden de loks diensten op Wamel en de zware trams naar Nijmegen voor de bedevaartgangers naar Kevelaer, maar ook al voor die tijd hebben Hanomag loks van de NTM incidenteel op de tramlijn van de M&W gereden.. De NTM 6 is reeds snel buiten dienst gegaan en heeft jarenlang in de loods in Nijmegen gestaan, totdat ze in 1933 gesloopt is. De NTM 5 heeft het einde van de tramlijn in 1934 gehaald en is in 1935 in Nijmegen gesloopt.

 

 

 

 

Eén van de NTM loks 1 - 4 (nog met condensor op het dak) op de Kattenburg in Druten in 1905 tijdens bestratingswerrkzaamheden.

 

 

 

 

De sloop van de Hamomag NTM 5 op het terrein van de M&W in Nijmegen, 1935

 

 

 

Stand 30-04-2013

 

 

 

 

Het begin is er ! De bodemplaat van de Hanomag lokomotief is gesneden en gedigitaliseerd met een Kühn N025 decoder. En het rijdt !!

 

 

 

Stand per 02-12-2013

 

De bouw van de Hanomag tramlok is begonnen.

De lok zal in eerste instantie worden afgebouwd met open fronten, zodat er modelfoto's gemaakt kunnen worden als NTM 1 - 4. Tenslotte zullen de fronten van de lok worden gesloten, voorzien van de drie ovale ramen en zal de lok worden genummerd als NTM 5.

 

 

 

 

Op 17-11-2013 zijn de wanden van de Hanomag uitgesneden, voor proef met plakband aan elkaar geplakt en op het onderstel gezet.

 

 

 

 

De lokkast is in elkaar gelijmd met kwartronde profielen op de hoeken, het stevige plaatwerk onder aan de koppen is aangebracht en het afwerken met strips is begonnen. Foto' s: Rob Boeser.

 

 

 

De stand van 18-04-2016

 

 

 

Hanomag lok NTM 5 in de primer. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

De stand van 21-04-2016

 

 

 

De NTM 5 in de eerste verflaag. Foto: Rob Boeser.

 

 

 

De stand van 25-05-2016

 

 

 

De ketels in aanbouw van de NTM 5 (links) en de M&W 5 (rechts). Foto: Rob Boeser.

 

 

 

De stand van 31-08-2016

 

 

 

De NTM 5 is gereed. Foto: Rob Boeser.