Modelspoorclub Maas & Waal

Wie zijn we?

Wat doen we?

Occasions

Tips & Tricks

Al het andere

Het 25-jarige jubileum van de MSC Maas en Waal

 

 

 

 

 

 

De viering op 23 en 24 oktober 2010

 

In oktober 2010 was het 25 jaren geleden, dat de Modelspoorvereniging Maas en Waal officieel werd opgericht. De geschiedenis van de MSC Maas en Waal wordt op een andere pagina verteld (Wie zijn we -> De club). In het weekend van 23 en 24 oktober 2010 werd dit feit gevierd met een grote modelspoortentoonstelling op de thuisbasis van de vereniging, het Kulturhus D’n Dulper in Boven Leeuwen.

 

Het 25 jarige jubileum was voor Dagblad De Gelderlander reden om een afvaardiging van het bestuur te interviewen en foto's te maken.

Het resulteerde tot ieders verrassing in een groots opgemaakt artikel in de krant van vrijdag 22 oktober 2010.

 

 

 

 

Dagblad De Gelderlander van vrijdag 22 oktober 2010; van links naar rechts Rob Boeser, Maarten Schermij en Bas Vrij. Het pand op de foto, een model van de voormalige, helaas gesloopte, Slagerij Van Os in Druten, riep bij fotograaf Jan Rikken nog veel herinneringen op, want in dit gebouw was vroeger de streekredactie voor het Land van Maas en Waal van De Gelderlander ondergebracht .

 

 

 

De tentoonstelling in D'n Dulper had twee hoofdthema's:

- er waren een aantal kwalitatief zeer goede modelSPOORbanen te bewonderen in diverse schalen,

- er waren onder de naam TRAM(me)LAND 2010 voor het eerst in Nederland een aantal modelTRAMbanen bijeen gebracht, ook in diverse schalen.

Daarnaast waren er informatiestands, demonstraties, er was occasionsverkoop en ook aan de kinderen was gedacht.

Het topmenu op deze pagina geeft toegang tot de pagina's met meer informatie, foto's en filmpjes.

 

 

 

 

De voorzitter opent............

 

 

 

Op zaterdagavond was er een buffetdiner voor de deelnemers in de gelagkamer van D'n Dulper, waarin nog eens gezellig nagepraat kon worden. Tijdens deze gelegenheid werden ook vijf leden van de MSC Maas en Waal van het eerste uur vanwege hun 25-jarige lidmaatschap in het zonnetje gezet. Bas Vrij, Harry van de Hurk, Ton Hormes en Rob Boeser werden verrast met een cadeaubon en een bos bloemen.

 

De jubileumtentoonstelling kreeg ook aandacht in het journaal van de lokale TV zender WebFM, waarin onze voorzitter Maarten Schermij geïnterviewd werd.      Link naar het interview

 

 

Jubileumfilmpjes

 

Op het internet zijn diverse filmpjes van modelspoor- en modeltramenthousiasten te vinden, die tijdens ons jubileum gemaakt werden:

 

Een bezoeker heeft onder de naam "Kokerrok01" een filmpje over het modelspoorgedeelte van de tentoonstelling op YouTube gezet: KLIK

Deelnemer Mark van Dijk (Rheinberger Strassenbahn Betriebe) heeft de modeltrams gefilmd:  TRAM(me)LAND Deel 1 en Deel 2

 

 

 

 

Overzicht over de linkerzijde van de tentoonstellingshal vanaf het podium gezien. Foto: Kim Besseling.

 

 

 

 

Overzicht over de rechterzijde van de tentoonstellingshal vanaf het podium gezien. Foto: Kim Besseling.

 

 

 

Wie namen er deel?

 

 

 

 

 

Informatiestands

 

 

 

GSS, de Gelderse Smalspoor Stichting

 

 

 

 

Bij binnenkomst in D'n Dulper liep men recht tegen de stand van de Gelderse Smalspoor Stichting aan. Jammer dat het niet lukte om een echte lokomotief buiten op het plein te laten rijden. Foto Kim Besseling

 

 

 

 

Eén van de diorama's van de GSS. Foto Kim Besseling

 

 

 

 

 

Demonstraties

 

 

Proto87 groep: fine scale modelbouw

 

 

 

 

Proto87 bouwers Gerco van Zetten (l.) en Tom Zoutendijk (r) bij hun demonstratietafel. Fotograaf onbekend.

 

 

 

 

HSM loc 311, gebouwd door Gerco van Zetten. Fotograaf onbekend.

 

 

 

Alexander Kooi (MSC M en W): kit bashing US loks en wagons

 

 

 

 

MSC Maas en Waal lid Alexander Kooi bouwde tijdens de tentoonstelling aan US ketelwagens. Fotograaf onbekend.

 

 

 

 

Precisiewerk ! Foto Kim Besseling

 

 

 

MSC Maas en Waal: huizenbouw in schaal S (Stoomtramproject)

 

 

 

 

Stoomtramteamlid Bas Vrij demonstreerde het bouwen van huizen in schaal S (1:64) voor het stoomtramproject. Foto Rob Boeser

 

 

 

NMF Demo team

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor de kinderen

 

 

 

Wim vd Boom e.a.: houten radiografisch bestuurde stoomtrammodellen

 

 

 

 

De schitterende houten trams in schaal IIm (= LGB 1:22,5). De trams reden op stroom uit accu's, die in de wagons waren ondergebracht. Kinderen mochten de trams radiografisch besturen en daar werd gretig gebruik van gemaakt. Fotograaf onbekend.

 

 

 

  

 

Opperste concentratie tijdens het besturen van de trams. Foto Kim Besseling

 

 

 

Eric Vrij (MSC M en W): rijdende LEGO treinen

 

 

 

 

Ook de LEGO trein viel bij jong en oud in de smaak en niet in de laatste plaats bij de eigenaar MSC Maas en Waal lid Eric Vrij.

Foto Kim Besseling

 

 

 

 

Ook met LEGO kunnen leuke scenes gemaakt worden. Foto Kim Besseling

 

 

 

Bram en Wouter Gradussen (MSC M en W): kleine digitale modelbaan

 

 

 

 

Wouter en Bram Gradussen met hun digitale stationsmodule Schönheiderhammer. Foto Kim Besseling

 

 

 

MSC Maas en Waal: kleine Märklinbaan om zelf te besturen

 

 

 

 

Ook hier konden de kinderen zelf aan de slag met het Märklin speelbaantje. Foto Kim Besseling

 

 

 

 

Wij betrapten Hans Louvet terwijl hij stiekem ouderwets puntcontacten zat te verslijten; en helemaal niet op schaalsnelheid.....

Fotograaf onbekend.

 

 

 

 

 

Modelspoorbanen

 

 

Modelspoorteam: Beachley Dock, schaal 0

 

 

 

 

De sporen op de kade van Beachley Dock; niet van echt te onderscheiden....Foto Rob Boeser.

 

 

 

 

Natuurgetrouw tot in alle details. Foto Kim Besseling

 

 

 

Jos Elbers (MSC M en W): Moezelbaan, schaal HO

 

 

 

 

Het dorpskerkje met daarachter het kerkhof, gebouwd door MSC Maas en Waal lid Joop Pulles. Foto Kim Besseling.

 

 

 

 

Nog een romantisch hoekje aan de Moezel gebouwd door Joop Pulles. Foto Kim Besseling

 

 

 

MSC Maas en Waal: Amerikaanse baan, schaal N

 

 

 

 

Een goederentrein met dieselloc op de Amerikaanse spoor N baan van de MSC Maas en Waal. Foto Kim Besseling

 

 

 

 

Een robuust industrieel gebouw met spooraansluiting. Foto Kim Besseling

 

 

 

MSC Veluwezoom: Duitse baan, schaal HO

 

 

 

 

Deze modelbaan beeldt een lokaalspoorlijn uit naar Duits voorbeeld en speelt in tijdperk 2, dus alles is stoom wat er rijdt. Foto Rob Boeser.

 

 

 

 

De Duitsers noemen dit Kleinbahnromantik am Bahnbetriebswerk; een hele mond vol voor een leuk klein stoomdepot. Foto Kim Besseling

 

 

 

VAMES: Station Loenen, schaal HO

 

 

 

 

Het station Loenen aan de spoorlijn van Apeldoorn naar Dieren; thans in gebruik bij de VSM stoomtrein. Foto Kim Besseling.

 

 

 

 

Een brillenkever wacht voor de spoorwegovergang; het is zomer in de jaren 50 .....Foto Kim Besseling

 

 

 

Spijkspoor: Dorhagen, schaal HO

 

 

 

 

Ook in Dorhagen proeven we de sfeer van de jaren 50. Foto Kim Besseling.

 

 

 

 

Karl-Heinz heeft zijn Bomberjacke al aangetrokken; de verwarming in de Opel Blitz vrachtwagen zal wel weer kapot zijn..... Foto Kim Besseling

 

 

 

Dik van Ek: Faller kermis, schaal HO

 

 

 

 

De treinen bleven de hele tentoonstelling stilstaan, maar voor de rest bewoog alles !! Foto Kim Besseling.

 

 

 

 

Een kijkje in de Duitse equivalent van Monsieur Cannibal in de Efteling. Foto Kim Besseling.

 

 

 

 

 

TRAM(me)LAND (modeltrambanen)

 

 

 

Haagse Modelspoor Groep: HTM trambaan, schaal HO

 

 

 

 

Het prachtige station Hollandsch Spoor in Den Haag. Foto: Kim Besseling.

 

 

 

 

Een naoorlogse HTM 'Zwitser' met een groot model open bijwagen (of achterwagen, zoals ze dat in Den Haag zeggen...). Fotograaf onbekend.

 

 

 

Harry Kaffa: zelfbouw trammodellen, schaal HO/HOm

 

 

 

 

Een messing model van de RTM M67, de diesel-electrische tramlok die thans geheel gerestaureerd en rijdend te vinden is bij het Rijdend Tram Museum op de Brouwersdam bij Ouddorp, maar z'n eerste baantjes heeft getrokken bij de Maasbuurtspoorweg tussen Nijmegen, Gennep en Venlo. Fotograaf onbekend.

 

 

 

Paul Roos, zelfbouw trammodellen HTM, schaal HO

 

 

 

 

De trambaan van Paul Roos met de zelfgebouwde HTM trammodellen. Foto: Kim Besseling.

 

 

 

 

Een prachtige messing HTM 65 (zg Ombouwer) . Fotograaf onbekend.

 

 

 

René Hoppel, Kreekse Tram Dienst, schaal HO

 

 

 

 

De tramremise van de Kreekse Tramdienst met enkele omgebouwde en wat meer Europees gemaakte Amerikaanse PCC cars. Fotograaf onbekend.

 

 

 

 

Een Rotterdamse 600 op de Kreekse Tram Dienst. Foto Kim Besseling.

 

 

 

Marc de Bruin: 3 tramdiorama's:  Trambaantje, RTM en Lissabon, schaal HO / HOm

 

 

 

 

De eindlus met remise van een in Duitsland gesitueerde interlokale tramlijn (Trambaantje). Foto: Rob Boeser.

 

 

 

 

Een tafereeltje uit Lissabon met de tram van de beroemde lijn 28 en in de zijstraat een funiculaire. Foto Rob Boeser.

 

 

 

Mark van Dijk: Rheinberger Strassenbahnen, schaal HO

 

 

 

 

De eindlus van de tram in het centrum van Rheinberg; door onze voorzitter ooit omschreven als 'een gezellige Duitse stad op een zonninge zaterdagmiddag'....Fotograaf onbekend.

 

 

 

 

.... en dat was nog niet zo gek omschreven. Foto Kim Besseling.

 

 

 

Michel vd Heijden: Diorama tram Openluchtmuseum, schaal HO

 

 

 

 

Het diorama in aanbouw van de tramremise in het Openluchtmuseum. De NS Sik met de goederenwagens staan in werkelijkheid iets verderop rechts van de trambaan bij de goederenloods van Van Gent & Loos. Fotograaf onbekend.

 

 

 

MSC Maas en Waal: Stoomtram Maas en Waal, schaal Sm

 

 

 

 

Het stoomtramdepot van Druten in aanbouw. Het tramstel staat op het begin van het lijngedeelte naar Wamel. Foto Rob Boeser.

 

 

 

 

Het gebouw van de technische dienst en het magazijn in het depot van de Stoomtram Maas en Waal in Druten. Foto Kim Besseling.

 

 

 

Niek Hesp: Hespedam (HTM) diorama en zelfbouwmodellen, schaal HO

 

 

 

 

Het HTM diorama van trammodelbouwer Niek Hesp, de burgemeester van Hespedam. Fotograaf onbekend.

 

 

 

 

Een Zwitser en een Verheul bus van de HTM; een mooi jaren-50 sfeertje in Hespedam. Foto Kim Besseling.

 

 

 

Rob Kievit: Eiland Waan, schaal 0m

 

 

 

 

De perfect getroffen sfeer van het eiland Man in de Ierse Zee, door Rob Kievit in model gesitueerd op het eiland Waan. Foto Rob Boeser.

 

 

 

 

De Mines Tavern staat in het echt bij het tramstation van Laxey; Rob Kievit heeft het karateristieke gebouwtje op zijn trambaan naast het depot Derby Castle gezet. Foto: Kim Besseling.

 

 

 

Paul Sassen: SKIPtram trammodellen, schaal HO/HOm

 

 

 

 

SKIPtram bouwt trammodellen naar voorbeelden van Nederlandse trambedrijven; in de vitrine staan trams, die in Amsterdam, 's-Gravenhage en Rotterdam gereden hebben. Fotograaf onbekend.

 

 

 

Ton Janssen: Bossche stoomtram, schaal 0m

 

 

 

 

Hoe 's-Hertogenbosch er uit zag aan het einde van de twintiger / begin dertiger jaren van de vorige eeuw. Fotograaf onbekend.

 

 

 

Voornse Modelspoor Vereniging: RTM dieseltrams, schaal HOm

 

 

 

 

De imposante Spijkenisser hefbrug, waarover de dieseltrams van de RTM (Rotterdamse Tramweg Maatschappij) nog tot in de zestiger jaren gereden hebben in de richting van Hellevoetsluis (1966) en Oostvoorne (1965). Foto Rob Boeser.

 

 

 

 

Cafe Vreewijk in Oostvoorne aan de strandlijn van het RTM station tot op het strand. Foto Kim Besseling.

 

 

 

MSC Pacific (B): Ninove Terminus, schaal Nm

 

 

 

 

Het eindpunt in Ninove van de interlokale tram uit Brussel; alles is zelfbouw in schaal 1:160 !! Foto Rob Boeser.

 

 

 

 

Voor alle duidelijkheid nog een keer: dit is spoor N, schaal 1:160 !! Foto Kim Besseling.

 

 

 

Rob Boeser (MSC M en W): Gemeente Tram Waelstede, schaal HOm

 

 

 

 

De eindlus om de tramremise in Waelstede, een fictieve middelgrote Nederlandse stad, waar de metersporige tram, tegen de verdrukking in, is blijven rijden.... Foto Rob Boeser.

 

 

 

 

De gelede tram nr 50 van de Centrale Vervoersdienst met reclame voor Draper van den Broek in de Molenstraat op lijn 1 naar St Anna. Hoezo Waelstede....? Foto Kim Besseling.