Modelspoorclub Maas & Waal

Wie zijn we?

Wat doen we?

Wat hebben we?

M&W in Houten

Al het andere

Koningswaal, augustus 1933

een project in schaal Sm (1:64 meterspoor)

 

 

 

 

 

 

'Koningswaal augustus 1933' is één van de tentoonstellingsbanen van de MSC Maas en Waal.

Vraag naar de beschikbaarheid bij het secretariaat van de MSC Maas en Waal via info(at)mscmaasenwaal(punt)nl.

 

 

'Koningswaal augustus 1933' is gebouwd als deelname aan de minibaantjeswedstrijd van het blad Modelspoor Magazine tijdens de Modelspoor Expo 2016 in Leuven (B).

Een beschrijving van de bouw is te vinden onder: Wat doen we? -> Projecten, of KLIK HIER.

 

'Koningswaal augustus 1933' beleefde de Nederlandse première tijdens OntraXS 2017 in het Spoorwegmuseum in Utrecht en is daarna onder andere te zien geweest bij:

- Volgende halte: Openluchtmuseum (juni 2017), Arnhem

- Smalspoormodelbouwdagen (sep 2017), Valkenburg (ZH)

- Gelderse Modelspoordagen (maart 2018), Herwen

Kijk bij de Agenda om te zien waar 'Koningswaal augustus 1933' binnenkort weer te zien is.

 

Artikelen over 'Koningswaal augustus 1933' zijn gepubliceerd in:

- Rail Magazine            (dec 2017)

- Continental Modeller  (in de loop van 2018)

 

 

 

Het thema

 

Het fictieve dorpje Koningswaal ligt in het land van Maas en Waal aan de stoomtramlijn Nijmegen – Druten – Wamel van de Stoomtram Maas & Waal. De stoomtramlijn, met een spoorbreedte van 1067 mm, leidde vanaf 1902 een marginaal bestaan in deze vrij arme streek en zou in februari 1934 worden opgeheven, maar dat wist nog niemand in augustus 1933.

 

Het is hartje zomer; de meeste dorpelingen werken op het land, want de oogst moet worden binnengehaald. Het is daarom erg rustig in het dorp en ook de stoomtram heeft weinig klandizie, maar dat had deze eigenlijk altijd al…..

 

 

 

 

 

 

 

De modelbaan

 

Schaal:                       Sm (1:64 meterspoor).

Tijdperk:                     Stoomtram Maas en Waal, epoche II, 1933

Materieel:                   Door de gekozen schaal is alle materieel en scenery zelf gebouwd naar voorbeelden uit het Land van Maas en Waal.

                                   Alleen het (h0) railmateriaal, de wielstellen en de aandrijvingen komen van de reguliere modelspoorfabrikanten.

De maten:  netto:        250 x 100 cm

                  bruto:        350 x 200 cm

   zichtbare gedeelte:  ca 120 x 60 cm

Digitale besturing:      Koploper; terugmelding door magneetsensoren in de baan.

Geluid:                       Vogeltjes (continu) en stoomtramgeluiden (bij vertrek van de halte, afhankelijk van type tram).

 

 

 

 

Het diorama Koningswaal heeft een schaduwstation aan de achterzijde, waarin de trams, die langs de tramhalte rijden, op de rondlopende baan elkaar aflossen. De pendeltram (geheel rechts) heeft een eigen spoor naar de laad- en losplaats, dat geen verbinding heeft met het ovaal. Alles is zo simpel mogelijk  gehouden.

De trams van links naar rechts:   Hanomag NTM 5 + Falcon NTM 4 + G 3,   Backertje M&W  5 + Pennock 7 + LD 2,   Backertje M&W  2 + CHG 3.

 

 

 

 

De Koningstraat met vooraan het laad- en losperron en van links naar rechts  de smederij Van Gelder en Zn, slagerij Van Os en  de villa van notaris Van Westrhenen.   De tramlijn komt vanaf het zogenaamde veldspoor (op een eigen baan door het veld) Koningswaal binnen, tussen de slagerij Van Os en het huis van de notaris door.

 

 

 

 

Het huis van notaris Cornelis Bernard van Westrhenen, die vandaag zin heeft om zelf wat te tuinieren.

 

 

 

 

Hier zien we Slagerij Van Os, die in het linker gedeelte van het gebouw zit. In het rechter gedeelte heeft Willem van Oijen een kapperszaak geopend, maar omdat iedereen vandaag op het land werkt om de oogst binnen te halen, heeft hij geen klandizie en leunt verveeld in de deuropening.

 

 

 

 

De T-Ford van bakker Poelen uit Koningswaal. In werkelijkheid reed bakker Johannes Poelen uit Beuningen in de jaren twintig rond in een Citroën van ongeveer hetzelfde model en was hij was tevens uitbater van het plaatselijke tramstation.

 

 

 

 

Tegenover de tramhalte ligt de smederij Van Gelder & Zn. Er staat een paard naast de travalje, maar de smid is waarschijnlijk even naar binnen gelopen om wat spijkers te halen.

 

 

 

 

Direct na het oversteken van de Koningstraat ligt de tramhalte, een beetje aan de rand van het dorp, met een klein stationsgebouwtje annex chefswoning.  Tussen dit gebouw en het halteperron ligt een zijspoor naar de laad- en losplaats iets verderop.

De grote eik is gemaakt door ons clublid John de Gruiter. Foto: Andrew Burnham (Continental Modeller).

 

 

 

 

De laad- en losplaats, met vier vaten zuurkool voor de groenteboeren in de omtrek, twee stapels gezaagde planken voor de meubelmakerij en de goederenwagens H 1 met een stier voor Slagerij Van Os en CHG 3, die de vaten zuurkool komt ophalen.

 

 

 

 

Backertje nr 2 plaatst de beide goederenwagens H1 en CHG 3 aan het laad- en losperron. Foto: Andrew Burnham (Continental Modeller).

 

 

 

 

Backertje nr 5 steekt met Pennock rijtuig 7 en postbagagewagen LD 2 de Koningstraat over in de richting Nijmegen (schoorsteen achter !!).

Dit was de standaard diensttram in het Land van Maas en Waal, maar er werden vaak nog wel goederenwagens meegenomen. Foto: Andrew Burnham (Continental Modeller).

 

 

 

 

 De  Hanomag NTM 5, komende uit Nijmegen, vlak voor de oversteek van de Koningstraat op weg naar de tramhalte. Foto: Rene Wolf.

 

 

 

 

Dezelfde tram, nu op de overweg, met het open Falcon rijtuig NTM 4 aan de haak. Foto: Rene Wolf.

 

 

 

 

De mallejan, vroeger gebruikt voor het vervoer van boomstammen, is voor Koningswaal gemaakt door Jan van Zandvoort, vrijwilliger bij het Tweestromenland Museum in Beneden Leeuwen.

 

 

 

 

Een landelijk hoekje naast de villa met wat schapen en een paard, dat aan het grazen is.

 

 

 

 

En met dat warme weer in augustus groeit dat onkruid als kool. De handkar is free style zelfbouw.