Modelspoorclub Maas & Waal

Wie zijn we?

Wat doen we?

Wat hebben we?

M&W in Houten

Al het andere

De Saksische XIII H

een project in schaal HO door Peter Gradussen

 

 

 

 

De Saksische XIII H in volle glorie. De lok is een neef van de ex Pruisische Baureihe 58, maar wijkt op een fors aantal punten daarvan af.

 

 

 

Verbouwing van een HO stoomlokomotief

 

Ons lid Peter Gradussen is bezig een stoomlokomotief om te bouwen vanaf een BR 58 industriemodel tot een geheel nieuw model. We zullen zijn vorderingen op onze website bijhouden.

 

 

 

De ombouw

 

Vanaf het onderstel van een verlengde BR 58 van ROCO, omgebouwd naar een driepuntslagering, wordt een Saksische XIII H opgebouwd.

De foto's spreken voor zich. Alle foto's, tenzij anders vermeld, zijn gemaakt door Peter Gradussen.

 

 

 

 

Het verschil in drijfwielen: links het nieuwe wiel; let op de hoogte van de wielflens ten opzichte van het industriemodel (rechts).

 

 

 

 

Het frame moest worden doorgezaagd voor de noodzakelijke verlenging.

 

 

 

 

Het verlengde frame met de nieuwe drijfassen.

 

 

 

 

Dientengevolge moesten ook de drijfstangen worden verlengd: boven deoorspronkelijke, onder de verlengde drijfstang.

 

 

 

 

Het ontwerpen van de nieuwe, verlengde voetplaat.

 

 

 

 

Het passen van de nieuwe voerplaat.

 

 

 

 

Close up van de voorzijde van de lok; de nieuwe (nog gladde) ketel met rookkast is op de voetplaat gezet.

 

 

 

 

De tender heeft een nieuwe aandrijving gekregen: klokankermotor, zeer groot vliegwiel en de decoder.

 

 

 

 

De nieuwe messing tender en de nieuwe verbinding met de lok. We zien ook dat het machinistenhuis is verbreed.

 

 

 

 

En het rijdt, getuige deze opname van de proefrit.

 

 

 

 

De huidige status van de lokomotief.

 

 

 

Status per 11 november 2014

 

Peter vertelt zelf over de vorderingen:

De locomotief inmiddels al van een eerste laagje verf voorzien. De bovenbouw is gespoten en het frame met de penseel geverfd. Dat kun je zien aan de hogere glansgraad, een typische eigenschap van penseelverven. Voorheen is er nog kwistig met 3-d klinknagels gestrooid op het dak, de bufferbalk en het frame. Dat is een geduldklusje, maar loont zeker. Positief was ik verrast door het nog steeds zichtbaar zijn van alle klinknagels en van de manometerleidingen van 0,2 mm koperlakdraad.

De aandrijving van de smeerpomp heb ik eens op een andere manier geprobeerd te maken. Hiervoor is een stukje van die nylon dingetjes gebruikt dat er altijd aan kleding zit, wanneer je de kleding koopt. Met de gasbrander er eventjes lichtjes overheen en afsnijden. Het zal mij benieuwen hoe dit in het bedrijf houdt!

Aan verlichting inbouwen heb ik een bloedhekel. Het lijkt gelukt. Ik vindt nog wel dat de lampjes te fel branden. Eens proberen met wat verf over de LED’s. Dat Maarten het geduld ervoor heeft, zeg!

Inmiddels zijn ook de tenderdeuren beweegbaar gemaakt. Met een stukje verenstaal lukt dat. Het was nog niet eens zoveel werk.

 

De foto's spreken verder voor zich.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wordt vervolgd