Modelspoorclub Maas & Waal

Wie zijn we?

Wat doen we?

Wat hebben we?

M&W in Houten

Al het andere

 

Station Wadenoijen

 

een project in schaal h0 door Bas Vrij

 

 

 

 

Bas Vrij bezig met de opbouw van Wadenoijen op 10 oktober 2003 in de Limburghallen in Genk (B). Fotograaf onbekend.

 

 

 

Het idee

 

Aan het einde van de jaren '80 bouwde Bas Vrij aan zijn privéproject Station Geldermalsen, dat onder andere bestond uit het stationsgebouw, de locomotiefloods en een goederenloods. In de jaren '90 ontstond het plan om samen met penningmeester Wim Coenders een deel van de (oude) Betuwelijn na te bouwen. Wim is toen begonnen aan het stationsgebouw Tiel, waarop Bas besloot het station Wadenoijen te bouwen, dat tussen Geldermalsen en Tiel in ligt. Voor tentoonstellingen zouden dan de drie stations aan elkaar gekoppeld kunnen worden en op die manier een gedeelte van de oude Betuwelijn in de stoom- en dieseltijd tot leven kunnen brengen. Het station Tiel is uiteindelijk gereedgekomen, maar de module Tiel (nog) niet, zodat Wadenoijen uiteindelijk als op zichzelf staand project in het tentoonstellingscircuit is rondgegaan.

 

 

 

 

Doorkomst van een goederentrein met een turkoise 2400 op volle snelheid. Foto: Thom Boeser.

 

 

 

Het thema

 

Het station Wadenoijen aan de Betuwelijn in de vijftiger jaren. De personentreinen werden toen gereden door de bekende Blauwe Engelen, maar er reed ook af en toe een (omgeleide) getrokken trein met stoom. De goederendienst werd soms met stoom, maar voornamelijk met de dieselelektrische 2200- en 2400 series gereden. Voor het rangeerwerk waren Bakkies (serie 600/700) en Sikjes (serie 200) beschikbaar.

 

 

 

 

Een DE II 'Blauwe Engel' loopt binnen op spoor 2 van station Wadenoijen in de tijd dat de Blauwe Engelen nog echt blauw waren.

Foto: Thom Boeser.

 

 

 

Railbouw, scenery en techniek

 

Voor de spoorbaan is gebruik gemaakt van ROCO wissels en flexrails. Het sporenplan was zeer eenvoudig. Zichtbaar waren het enkelspoor voor en na het station. Het station had een eenvoudig inhaalspoor met eilandperron voor het stationsgebouw en een aantal goederensporen met laad- en losweg aan de rechterzijde hiervan. Achter de stationsmodule was een schaduwstation met drie sporen.

De scenery was gemaakt door middel van de, door Bas geliefde, 'Pendon' methode uit Groot Brittannië, aangevuld met materiaal van Woodland Scenics en Anita Decor. De meeste gebouwen, waaronder het stationsgebouw, waren volledig zelfbouw, maar er stonden ook enkele huisjes van HollandScale.

De treinen werden bestuurd door middel van de bekende handregelaars van Treinenelectronica.

 

 

 

 

De stoomlok NS 5951, als oorlogsbuit, naast een Sik op de goederensporen bij de laad- en losweg. Foto: Thom Boeser.

 

 

 

 

De rust aan de overweg in Wadenoijen; de 'Jeep', een NS stoomlok van het War Department passeerde de overweg blijkbaar te snel voor de fotocamera's van die tijd, maar het gaat bij deze foto dan ook meer om de bouw van het landschap. Foto: Thom Boeser.

 

 

 

 

'Pendon' in de Betuwe.... de Engelse wijze van landschapsbouw, waarvan Bas Vrij een fervent aanhanger is. Foto: Thom Boeser.

 

 

 

Huidige status

 

Station Wadenoijen is inmiddels, na demontage van bruikbare onderdelen, gerecycled.

Bas Vrij.