De Nijmeegse Tramweg Maatschappij (NmTM) breidde in 1891 haar wagenpark onder andere uit met de open rijtuigen 4 en 5 (Falcon, UK) in verband met de opening van de lijn ‘bovenover’ naar Berg en Dal. De constructie van deze geheel open rijtuigen werd in de praktijk niet voldoende stijf bevonden en de NmTM verstevigde de rijtuigen in 1892 door een tweede spaninrichting aan te brengen en door de compartimenten boven de draaistellen dicht te maken. De rijtuigen kregen er een wel heel bijzonder uiterlijk door. In 1904 werden de deuren in de kopwanden aangebracht.
Na 1913 kreeg de Stoomtram Maas & Waal N.V. (M&W) de wagens in beheer en na de opheffing van de stoomtramdienst Nijmegen – Neerbosch werden de rijtuigen ook op de lijn naar Wamel ingezet, met name in de extra trams ter gelegenheid van de bedevaart naar Kevelaer, die twee maal per jaar werd gehouden. De rijtuigen zijn na de opheffing in 1934 gesloopt. (Check voor meer details over de geschiedenis van de NmTM en de M&W de website Gemeente Tram Nijmegen).