De locomotieven Stoomtram Maas & Waal (M&W) nrs. 1 – 5 zijn in 1901 gebouwd door Backer & Rueb te Breda (later: Machinefabriek Breda) onder fabricagenummers 183 – 187. De machines, met een radstand van 1500 mm, zijn in 1902 in dienst gesteld. Ze waren zeer zwaar uitgevoerd met het oog op de hellingen in de Nieuwe marktstraat en de Stieltjesstraat tussen de Hezelpoort en het station. Het ledig gewicht was 13,2 ton, de stoomspanning was 14,46 kg/cm3 en de trekkracht bedroeg 2630 kg. De locomotieven hebben ook incidenteel dienst gedaan op de lijnen van de Nijmeegse Tramweg-Maatschappij (NmTM), waarin ook flinke hellingen voorkwamen. In 1904 werden de kolenbakken vergroot en in 1914 is de condensator op het dak verwijderd. Na opheffing van de tramlijn in 1934 zijn de locomotieven gesloopt.
Hieronder een verslag, hoofdzakelijk bestaande uit foto’s, van de bouw van de modelspoorvariant van de Backer & Rueb tramlocomotieven. Ook wel ‘Backertjes’ genoemd.
Na het (verlengde) zomerreces, in 2013, is de gemotoriseerde bodemplaat voor het tweede Backertje gebouwd. Vervolgens zijn alle bodemplaten gedigitaliseerd met een Kühn N025 decoder, waarna op 11-11-2013 het hele loc-park in de ROCO Multimaus geprogrammeerd is. De beide Backertjes zullen voortaan verder gaan onder de nummers M&W 2 en M&W 5.
Aangekomen in 2016 is ook de bouw van het Backertje M&W 5 is gestart. De extra details, die op deze lok zijn aangebracht, zoals remslangen, lantaarnhouders en handgrepen, zullen ook nog op lok M&W 2 worden aangebracht.
Gebruik afkorting NmTMAlhoewel de 'NV Nijmeegsche Tramweg Maatschappij' zelf haar naam afkortte tot NTM zal op deze website de gebruikelijke afkorting NmTM die geen kans op verwarring met de Friese maatschappij Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM) geeft, worden gebruikt.
Zie ook de projectpagina van de Stoomtram Maas en Waal door op het logo hiernaast te klikken.