Tramlocomotieven Backer & Rueb

Vierkante tramlocomotieven 1 - 5

Fabrikant: Backer & Rueb (later: Machinefabriek Breda)
Locomotief 3 in Druten.

De locomotieven Stoomtram Maas & Waal (M&W) nrs. 1 – 5 zijn in 1901 gebouwd door Backer & Rueb te Breda (later: Machinefabriek Breda) onder fabricagenummers 183 – 187. De machines, met een radstand van 1500 mm, zijn in 1902 in dienst gesteld. Ze waren zeer zwaar uitgevoerd met het oog op de hellingen in de Nieuwe marktstraat en de Stieltjesstraat tussen de Hezelpoort en het station. Het ledig gewicht was 13,2 ton, de stoomspanning was 14,46 kg/cm3 en de trekkracht bedroeg 2630 kg. De locomotieven hebben ook incidenteel dienst gedaan op de lijnen van de Nijmeegse Tramweg-Maatschappij (NmTM), waarin ook flinke hellingen voorkwamen. In 1904 werden de kolenbakken vergroot en in 1914 is de condensator op het dak verwijderd. Na opheffing van de tramlijn in 1934 zijn de locomotieven gesloopt.

De sloop van een Backertje op het terrein van de M&W in Nijmegen. Links (achter de Hanomag loc, zie witte pijl) is het binnenwerk al verdwenen. Foto: Verzameling NVBS.
Eveneens op het terrein van de M&W te Nijmegen van het Backertje rest alleen nog het onderstel (zie witte pijl). Foto: Verzameling NVBS.

Hieronder een verslag, hoofdzakelijk bestaande uit foto’s, van de bouw van de modelspoorvariant van de Backer & Rueb tramlocomotieven. Ook wel ‘Backertjes’ genoemd.

Het eerste begin van de M&W 2; een aantal openingen zijn al met strips afgewerkt. Foto: Rob Boeser (2006).
De ketel, vuurkist, pijpen en leidingwerk moeten nog worden aangebracht; de wanden zijn met (doorzichtig)plakband aan elkaar bevestigd, maar het rijdt!! Foto: Rob Boeser (2007).
De Halling Vario aandrijving; de motor kan in de grondplaat geklikt worden. Op de website van Halling kan een PDF-file met de maten van de motoren gedownload worden. Foto: Rob Boeser (2007).
Close up (niet helemaal scherp) van loc-kast en motoronderstel. Foto: Rob Boeser (2008).
Er dienen nog een paar details aan de ketel geschilderd te worden, waarna deze in de loc-kast gelijmd zal worden en het dak er op kan. Foto: Rob Boeser (2008).
Het eindresultaat van de M&W 2, hoewel enkele details nog een penseelpuntje behoeven en de opschriften nog ontbreken. Foto: Rob Boeser (2008).
Vlak voor TRAM(me)LAND is het locje gedigitaliseerd met een Kühn N025 decoder in de kolenbakken; het rode draadje is nog te zien..... Helaas was het uiteindelijk niet mogelijk om tijdens de beurs te rijden. Foto: Rob Boeser (2010).

Na het (verlengde) zomerreces, in 2013, is de gemotoriseerde bodemplaat voor het tweede Backertje gebouwd.
Vervolgens zijn alle bodemplaten gedigitaliseerd met een Kühn N025 decoder, waarna op 11-11-2013 het hele loc-park in de ROCO Multimaus geprogrammeerd is.
De beide Backertjes zullen voortaan verder gaan onder de nummers M&W 2 en M&W 5.

De bodemplaat van M&W loc 5 met de Halling Varioantrieb en de Kühn N025 decoder. Foto: Rob Boeser (2013).
De zending etsplaten van Sven van der Hart (Tramfabriek.nl), 2013.
De geëtste fabrieksplaten, die Sven gemaakt heeft als dank voor de tekeningen van het Backertje, die hij via de Modelspoorclub Maas en Waal gekregen heeft. (2013)

Aangekomen in 2016 is ook de bouw van het Backertje M&W 5 is gestart. De extra details, die op deze lok zijn aangebracht, zoals remslangen, lantaarnhouders en handgrepen, zullen ook nog op lok M&W 2 worden aangebracht.

Eind januari 2016 zijn de Styreendelen van de loc-wanden gesneden. Foto: Rob Boeser (2016).
De loc-kast met alle aangebrachte details is gereed en past op het chassis; klaar om gespoten te worden. Op de achtergrond de Hanomag lok NmTM 5. Foto: Rob Boeser (2016).
Een groepsfoto van de drie tramlocs in aanbouw: v.l.n.r.: M&W 5, M&W 2 en NmTM 5. Foto: Rob Boeser (2016).
Backertje M&W 5 is, na in de primer te zijn gespoten, voorzien van de eerste verflaag en is (los) op het chassis gezet. Foto: Rob Boeser (2016).
De ketels van de M&W 5 (rechts) en de NmTM 5 (links) in aanbouw. Foto: Rob Boeser (2016).
De M&W 5 is gereed. Foto: Rob Boeser (2016).
Ook het Backertje nr 2 heeft nu een baanschuivers, remslangen en lantaarnhouders gekregen. (2016)

 

 

Zie ook de projectpagina van de Stoomtram Maas en Waal
door op het logo hiernaast te klikken.

Print Friendly, PDF & Email