De Moezelbaan is een uit modules bestaande tentoonstellingsbaan met als thema een dubbelsporige, niet geëlektrificeerde, hoofdspoorlijn langs de rivier de Moezel. De modelspoorbaan ademt de sfeer van periode 3 uit, dus diesel- en stoomtreinen. Aan beide uiteinden van de baan is een tunnel gesitueerd waarin de treinen naar een, achter de baan gelegen, schaduwstation rijden.
De linker tunnel, vanaf publiekszijde gezien, geeft toegang naar het schaduwstation op het eerste niveau. De rechter tunnel geeft toegang tot het schaduwstation op niveau nul. De hoofdbaan, aan publiekzijde, heeft dus een helling.
De scenery op de modelspoorbaan bestaat (van links naar rechts) uit een klein dorp. De huizen in het Freilichtmuseum te Detmold (D) hebben als voorbeeld gestaan voor dit dorp. Bij het dorp zijn een tweetal bruggen gesitueerd over een zijarm van de Moezel. Naast het dorp ligt een grote wijngaard. Uiteraard voor de Moezelwijn! Na de wijngaard is een stuk heuvellandschap. Door dit hele landschap loopt er ook nog een weg.
De Moezelbaan in schaal H0 (1:87). De gebruikte rails zijn Märklin K-rails en er wordt gereden in het zgn. 3-rail (of Märklin) systeem – analoog.
Baanontwerp
De bouw
Video
Het Dorpje
Tijdens een vakantie in Duitsland bezocht een van de leden van onze modelspoorclub Maas en Waal het Freilichtmuseum te Detmold (D).
Hij was direct onder de indruk van de natuurlijke charme en de grote variatie van de verschillende gebouwen, allen met een uitgesproken landelijk karakter en authentieke herkomst.
De meesten waren gebouwd volgens de vakwerkconstructie, in combinatie met overwegend witte gevels of muurvlakken van leisteen.
Van een aantal gebouwen werden foto’s gemaakt.
Dit niet alleen vanwege de harmonische en prachtige architectuur, maar ook omdat wij bezig waren met een modulebaan naar de sfeer van het Moezeldal.
Wij hechtten er grote waarde aan dat dit een zo specifiek mogelijk karakter zou krijgen.
Deze foto’s kwamen dan ook er goed van pas bij het bebouwen van onze modules.
Techniek
Tot slot
De Moezelbaan is overgenomen door één van onze leden en is nog steeds in bedrijf.