De Oude Haven

De Oude Haven - in schaal H0 (1:87)

Eind 2018 is de bouw van de Oude Haven gestart, bedoeld als nieuw project voor deelname aan tentoonstellingen.

Om aan de behoefte van het publiek aan constante beweging te voldoen, zullen de rangeerlocomotieven handmatig met de ROCO Multimaus bestuurd worden.

De Oude Haven is een kleine zelfstandige baan van de ModelSpoorClub Maas en Waal.

De baan stond binnen de modelspoorclub bekend als “het tussendoortje” waarmee werd aangegeven dat het niet een groots en meeslepend geheel zou worden. Tegelijk wordt de term “finescale” gehanteerd om daarmee aan te geven dat het wel om de detaillering gaat.

De Oude Haven - Kanaal richting Haven
Een van de afbeeldingen die als inspiratie voor de modelspoorbaan "De Oude Haven" hebben gediend. Bron: https://dutchhistoryincolor.wordpress.com/2014/05/01/twaalf-ingekleurde-fotos-veghel-frans-stender/
Het over-all sfeerbeeld

De Oude Haven is een denkbeeldige haven: het is geen bestaande haven, maar het beeld wordt ontleend aan een kleine haven aan een kanaal of rivier met een klein raccordement.

De spoorhaven van Veghel geeft een aardig beeld van de bedoeling.

Het speelt zich af in de periode van ongeveer 1950-1960 in Nederland.

Veel vervoer ging toen per schip en vanaf het schip per trein verder het land in of rechtstreeks naar de fabriek die langs het water lag.

De ruwe grondstoffen van de fabriek worden per schip aangevoerd. Vervolgens worden die gelost en naar de fabriek verplaatst. Daar vindt de bewerking plaats en worden de half- of eindproducten gemaakt. Die eindproducten worden per spoor afgevoerd.

Het raccordement heeft ook een loods waarin stukgoed en materialen van het spoor kunnen worden gelost en een loswal waar goederen bestemd voor kleine ondernemers kunnen worden geladen en gelost.

De Oude Haven - Railplan
Functioneel ontwerp railplan. Het definitieve detailontwerp wordt gemaakt op basis van de manier waarop de rails feitelijk zijn neergelegd.
Modelspoorbaan De Oude Haven - Kade met Schip en Kraan
Zo te zien is het binnenvaartschip KRIJGER gelost. Een kleine stoomlocomotief rangeert om een gesloten goederenwagon naar het verderop gelegen raccordement te brengen. Foto: Reinier Jansen, 10-12-2019.
Print Friendly, PDF & Email