KoningswaalTramdepot Druten

Stoomtram Open Goederenwagens

Inhoud
Twee assige 6 tons open wagen serie E 1-9

Fabrikant: Nijmeegsche Machinefabriek

Deze lage bakwagens zijn in 1902 gebouwd door de Nijmeegsche Machinefabriek. Ze hadden neerklapbare zijschotten en vaste kopschotten. Verder zijn er weinig bijzonderheden over bekend; de wagens werden in 1934 afgevoerd.

Tekening A. Dijkers

Stand mei 2011

De status van de bak van de E7 op 22 mei 2011.

Stand juli 2011

Tijdens een dag met bijzonder slecht weer tijdens de vakantie (van Rob Boeser) in Frankrijk heeft de E7 (boven) een broertje en een zusje gekregen: de E3 en de E4; 20 juli 2011.
Aan het einde van de middag waren de wagenbakken gereed; v.l.n.r. E3, E4 en de E7 op 20 juli 2011.
Twee assige 6 tons hekkenwagen serie F 1-6

Fabrikant: Nijmeegsche Machinefabriek

De hekkenwagens zijn in 1902 gebouwd door de Nijmeegsche Machinefabriek en gedurende de gehele exploitatieperiode van 1902 tot 1934 in gebruik geweest. Ze hadden twee klapdeuren in het midden van de wagen, waren niet beremd en werden gebruikt voor veevervoer. Verder zijn er weinig bijzonderheden over bekend.

Tekening: A. Dijkers
Geen al te beste foto, maar de middelste wagen is een hekkenwagen; Druten tramstation, datum onbekend. Foto: Archief NVBS.

Stand maart 2011

De status van de F6 na een (club)avondje bouwen op 28 maart 2011; de F3 wordt simultaan gebouwd, maar omdat de U profieltjes op waren, kon de bak nog niet op de foto...

Stand mei 2011

Hier staan ze dan met z'n tweeën: de linker bak (F6) is gereed, de rechter bak (F3) krijgt nog deurtjes en hekken.
Twee assige 10 tons goederenwagen serie GH1-2

Fabrikant: Nijmeegsche Machinefabriek

Deze hoge bakwagens met vaste schotten en met deuren werden in 1905 door de Nijmeegsche Machinefabriek gebouwd. De wagens hadden een vacuüm- en een schroefrem. Ze werden in 1934 afgevoerd.

Tekening: A. Dijkers

Stand april 2008

Tijdens de Landelijke Modelspoor Dagen op 29 en 30.03.2008 werd als demonstratieproject een 5 tons open goederenwagen serie GH 1-2 gebouwd, volgens dezelfde principes als de gesloten goederenwagen G2.

Het lukte tussen alle bedrijvigheden en gesprekken door om de wagon in 2 dagen, op de aspotten na, geheel af te bouwen.

Goederenwagen GH2 van de zijkant gezien.
Goederenwagen GH2 deels van de bovenzijde gezien.

Stand november 2008

Status na het schilderen en weatheren, maar nog zonder opschriften.

Goederenwagen GH2 geschilderd.
Vier assige open 10 tons goederenwagen serie H 1-3

Fabrikant: Nijmeegsche Machinefabriek

De wagens zijn gebouwd door de Nijmeegsche Machinefabriek in 1902. Oorspronkelijk konden de wagens naar keuze dienst doen met rongen of met 120 cm hoge hekken, waarvan een deel kon worden neergeslagen als veebrug. Op afbeeldingen uit latere jaren blijkt dat de wagens van lage, afneembare schotten waren voorzien. De wagens hadden een schroefrem, maar kregen in 1905 tevens een vacuüm rem/. De serie is in 1934 afgevoerd.

De uitvoering van de wagen met lage schotten (onderste tekening) is niet geheel zeker. Tekening: A. Dijkers
Één van de wagens H1 - 3 op de Zandstraat in Beneden-Leeuwen met lage schotten én rongen. Datum en fotograaf onbekend.

Stand juli 2011

Tijdens een regenachtige dag op vakantie (van Rob Boeser) in Frankrijk is begonnen met de hoge hekken van de H1; 13 juli 2011.
De H1 aan het einde van de dag op 13 juli 2011. De middendeur kon worden gebruikt als loopbrug om bijvoorbeeld vee te laden.

Stand 14-04-2014

Op onregelmatige tijden is aan de H1 gewerkt. Alle hekken aan de kopeinden en de zijkanten zijn gereed. De deuren in het midden kunnen worden uitgenomen als loopplank voor het vee, zoals in werkelijkheid. Volgende stap is het aanbrengen van de rongen.

De H1 compleet het hekken, maar nog zonder rongen. De wagenbak is voor de foto op de draaistellen van het open Falconrijtuig gezet.
De H1 met neergeklapte deur / loopplank.

Stand 21-12-2016

In verband met de komende deelname van ‘Koningswaal, augustus 1933’ aan diverse tentoonstellingen, is de H1 weer onderhanden genomen, omdat deze wagen gaat meerijden in de pendeltram naar het laad- en losperron.

Als eerste werden de schortplaten van de draaistellen gemaakt en daarna de loopwerken; de assen komen van Halling. Vervolgens werden de nog ontbrekende rongen aan de kop- en zijwanden aangebracht.
Toen kon het kliederen met verf beginnen: eerst alles in de primer, daarna de basiskleuren en tenslotte diverse dry-brush behandelingen met roest en 'weathering' , gevolgd door een 'wash' met verdunde zwarte verf.
Een blik in de wagenbak; misschien nog iets te schoon voor een veewagen...
En natuurlijk moest er alvast een toekomstige gebruiker van de wagen worden gepast: een kort daarvoor uit de U.S.A. geleverde koe in schaal S, die al wel in de primer staat, maar nog niet geschilderd is.
De H1 onderweg in een gemengde tram aan de halte van Koningswaal.
Vier assige open 10 tons goederenwagen serie H 4 -7

Fabrikant: Nijmeegsche Machinefabriek

De wagens zijn gebouwd door de Nijmeegsche Machinefabriek; de H4 (met vacuüm- en schroefrem) in 1905 en de H5-7 (alleen schroefrem) in 1908. De wagens hadden vaste zijschotten en losse kopschotten. De H5-7 zijn gebouwd op de draaistellen van de Pennock rijtuigen 2, 4 en 7, die nieuwe Allan draaistellen kregen. De serie is in 1934 afgevoerd.

Stand december 2007

Gebouwd van styreenplaat met plankenimitatie en styreen strips. De assen en wielen zijn van Halling (A).

Goederenwagen serie H 4-7 van de zijkant gezien.
Goederenwagen serie H 4-7 deels van de bovenkant gezien.
Het eindresultaat, nog zonder opschriften en nog niet geweatherd.
November 2008. Goederenwagen serie H 4-7 voorzien van de nodige gebruikssporen (geweatherd).
Twee assige 3-4 tons open wagen serie NmTM 3-4

Fabrikant: Nijmeegsche Machinefabriek

Oorspronkelijk door de Nijmeegsche Machinefabriek in 1895 resp 1999 gebouwd voor de NmTM, maar vanaf 1916 door de M&W gehuurd en in 1919 in eigendom gekomen bij de M&W. De wagens hebben nooit een M&W nummer gekregen en werden vermoedelijk gebruikt als werkwagens. Ze hadden neerklapbare zijschotten en vaste kopschotten. Er is weinig bekend van deze wagens en ook de afvoerdatum is onbekend.

Tekening A. Dijkers
De baanwerkersploeg op vermoedelijk één van de ex NmTM wagens 3 of 4. Druten tramstation, fotograaf datum onbekend.
De NmTM 3 (of 4) compleet met zij- en kopschotten.