KoningswaalTramdepot Druten

Tramrijtuig Pennock

Vierassig personenrijtuig; nrs 1 - 7
Bron: Tijdschrift "De locomotief" d.d. 03-11-1897 . Geraadpleegd op Delpher op 15-08-2020, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSPOM01:003136005:00001
Bron: Tijdschrift "De ingenieur" jrg 16, 1901, no 2. Geraadpleegd op Delpher op 15-08-2020, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=dts:2930057:mpeg21:0001

De directie van de Stoomtram Maas en Waal hadden nauwe banden met de Nijmeegse Tramweg-Maatschappij (NmTM). Uit de twee voorgaande advertenties valt op te maken dat de NmTM reeds in het bezit waren tramrijtuigen geleverd door de fabrikant Pennock & Co. uit Den Haag. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat ook de Stoomtram Maas en Waal over ging tot de aanschaf van tramrijtuigen van de fabrikant Pennock & Co. (die later ‘Nederlandse Maatschappij voor rollend materieel’ is gaan heten)

Kennelijk heeft het transport van een Pennock tramrijtuig naar de Stoomtram Maas en Waal voor veel bekijks gezorgd. Het transport vanaf de fabriek Pennock & Co. naar het station van de Staatsspoor in Den Haag heeft de kranten gehaald getuige de artikelen uit de Haagsche Courant van 24-09-1901 en De Gelderlander van 28-09-1901.

De 'Haagsche courant' van dinsdag 24-09-1901 maakte melding van het transport van de tramwagen van de Stoomtram Maas en Waal. Bron: "GEMENGD NIEUWS.". "Haagsche courant". 's-Gravenhage, 1901/09/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 29-08-2020, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB04:000126192:mpeg21:p005
Een leuk artikeltje uit de krant 'De Gelderlander' van 28 september 1901 waarin melding wordt gemaakt over het transport van een nieuw tramrijtuig afkomstig van de firma Pennock uit Den Haag. Het nieuwe rijtuig is bestemd voor de 'Stoomtram Maas en Waal'. Bron: Regionaal Archief Nijmegen (https://hdl.handle.net/21.12122/1568419445)
Op de tekening heeft het rijtuig nog de oude draaistellen, die echter niet voldeden. De rijtuigen 2, 4 en 7 kregen in 1908 nieuwe Allan draaistellen; de 1 en 3 kregen in 1915 draaistellen van Haine St Pierre. De 5 en 6 waren reserve en behielden hun oorspronkelijke draaistellen. De vrijgekomen draaistellen uit 1908 werden gebruikt voor enkele goederenwagens. Tekening: A. Dijkers.
Een Pennock rijtuig 7 (met Allan draaistellen) op het Stationsplein van Nijmegen. (Fotograaf: onbekend)

Een dergelijke wagon mag natuurlijk niet ontbreken binnen ons project Stoomtram Maas en Waal en een exemplaar zal dan ook in schaal Sm (1:64) worden nagebouwd.

2009 - Modelbouw van een Pennock tramrijtuig
Het model van een Pennock personenrijtuig M&W 1 - 7: het resultaat na afloop van de Landelijke Modelspoor Dagen op 28 - 29.03.2009.
Clubleden Bas en Rob tijdens een bouwavond aan het werk. Rob (vooraan) is bezig met een Pennock rijtuig. Bas (achteraan) is bezig met Slagerij Van Os. Foto: collectie Maarten Schermij.
Het interieur is gereed: langsbanken aan één zijde en dwarsbanken aan de andere. Met de balkondeuren is begonnen.
2010
De Allan draaistellen zijn gereed en zijn in de primer gezet.
Het Pennock rijtuig staat op de draaistellen en het geheel staat in de primer. Eerst moet het interieur geschilderd worden en moet de beglazing aangebracht worden, voordat het dak erop kan.
De meeste bouwavonden worden afgesloten met een proefopstelling. Op maandag 22 maart 2010 staat het Pennock rijtuig voor Slagerij Van Os. Deze situatie zal ongeveer in deze vorm op de toekomstige module nagebouwd worden met aan de overkant het postkantoor.
Tijdens de Braderie Vrienden van Waelwick in Ewijk op 6 juni 2010 was het Pennock rijtuig te zien in de eerste verflaag. Slagerij Van Os op de achtergrond is inmiddels ook op kleur gebracht.
In deze staat was het rijtuig te zien tijdens TRAM(me)LAND 2010. De treeplanken en het sprengwerk zijn aangebracht; dakventilatoren, handgrepen, wagennummers, wapens en weathering volgen nog.
2016
Het Pennock rijtuig heeft op het dak de ontbrekende gaslamphouders voor de verlichting in het rijtuig gekregen.

 

 

Zie ook de projectpagina van de Stoomtram Maas en Waal
door op het logo hiernaast te klikken.