De Nijmeegse Tramweg Maatschappij (NmTM) breidde in 1891 haar wagenpark onder andere uit met de open rijtuigen 4 en 5 (Falcon, UK) in verband met de opening van de lijn ‘bovenover’ naar Berg en Dal. De constructie van deze geheel open rijtuigen werd in de praktijk niet voldoende stijf bevonden en de NmTM verstevigde de rijtuigen in 1892 door een tweede spaninrichting aan te brengen en door de compartimenten boven de draaistellen dicht te maken. De rijtuigen kregen er een wel heel bijzonder uiterlijk door. In 1904 werden de deuren in de kopwanden aangebracht.
Na 1913 kreeg de Stoomtram Maas & Waal N.V. (M&W) de wagens in beheer en na de opheffing van de stoomtramdienst Nijmegen – Neerbosch werden de rijtuigen ook op de lijn naar Wamel ingezet, met name in de extra trams ter gelegenheid van de bedevaart naar Kevelaer, die twee maal per jaar werd gehouden. De rijtuigen zijn na de opheffing in 1934 gesloopt. (Check voor meer details over de geschiedenis van de NmTM en de M&W de website Gemeente Tram Nijmegen).
Stand 25-07-2010
Tijdens de vakantie in Frankrijk had clublid Rob voor alle zekerheid de ‘knutseldoos’ maar meegenomen, mocht het slecht weer zijn. Het weer was fantastisch, maar Rob had er zin in…
Stand 26-07-2010
Vlak voor het einde van de vakantie van Rob, heeft hij toch nog de even de ontbrekende dakspanten gemaakt, bevestigd en de kap in de primer gezet.
Nu kan de grote zoektocht beginnen: hoe was het kleurenschema van deze rijtuigen? Voorlopig houdt Rob het op de volgende kleuren:
Staande spijlen, dwarsverstevigingen aan de dichte wanden, spaninrichtingen, draaistellen: metaalzwart,
Frame, treeplanken, vloer, gebogen beplating boven de poorten: lichtgrijs,
Banken, rugleuningen: middelgrijs,
Dak: donkergrijs,
Houten kopwanden en houten beplating van de dichte wanden: bruin.
Maar alle tips over deze rijtuigen blijven welkom !!
Stand 28-03-2011
De draaistellen zijn gereed. Er was bijzonder weinig van bekend; alleen een summiere tekening in het boek van A. Dijkers. Tijdens een bezoek aan het eiland Man in 1998 reed tijdens een tramfestijn (heel uitzonderlijk) trailer 59, de ‘special saloon’, of ‘Royal trailer’. Bij het terugkijken van de video’s bleken de draaistellen van deze wagen, zogenaamde ‘plate frame boogies’ van G.F. Milnes & Co, te lijken op de tekening van Dijkers. Deze eenvoudige draaistellen uit 1900 konden bij de bouw wat houvast bieden.
Stand 22-09-2016
Het Falcon rijtuig is (vrijwel) gereed. Alleen de spaninrichting (de trekstangen onder het rijtuig om doorzakken te voorkomen) zijn nog niet aangebracht.
Dat laten we voorlopig maar even zo, omdat er de komende tijd nogal wat activiteiten voor de stoomtram in het verschiet liggen.