Bouw van Burg Oberlöwenstein

De bouw van Burg Oberlöwenstein

Een project in schaal N (1:160)
De bouw van Burg Oberlöwenstein is nauwelijks gereed of er wordt al een foto gemaakt voor de clubflyer.
Het Thema

Burg Oberlöwenstein is een deels gerestaureerde kasteelruïne, gelegen op een uitstekende rots langs het riviertje de Wahl in een heuvelachtig en bosrijk gebied in Duitsland. Langs de burcht loopt het enkelspoortraject van Thiel naar Neimengen, ter plaatse van de burcht splitst een zijspoor af richting het verderop gelegen dorpje Niederlöwenstein.

In dit project staan de burcht en de splitsing in het enkelspoor centraal. In model is de situatie weergegeven in het begin van de jaren 60, toen dit traject nog niet geëlektrificeerd was en het zijspoortje naar Niederlöwenstein nog in gebruik was. Het verkeer is zeer divers met zowel stoom- als dieseltractie en loopt uiteen van sneltreinen en langere goederentreinen op het hoofdtraject tot lokale personentreinen en af en toe een railbus richting Niederlöwenstein.

De minibaan

De baan is gebouwd in schaal N en wordt met Koploper bestuurd. Het rollend materieel is van Fleischmann, Minitrix, Arnold en Roco. De afmetingen van de baan zijn 2.5 meter breed bij 1 meter diep, waarvan slechts een klein deel zichtbaar is, want achter de coulissen is een schaduwstation wat voor afwisselend treinverkeer zorgt.

Deze baan is beschikbaar voor beurzen en tentoonstellingen, neem hiervoor contact op met het secretariaat van de Modelspoorclub Maas en Waal.

De bouw

Na een aantal maanden van planning en ontwerp in 3D CAD, is begonnen met de constructie. Deze is grotendeels in 4mm triplex uitgevoerd met kleine vuren latjes, waar nodig. Dit zorgt voor een laag gewicht, wat handig is voor vervoer.

Een licht gewicht ombouw
Er wordt nog hard gewerkt aan de ombouw van de modelspoorbaan. De constructie is een doordacht systeem om deze in gewicht zo licht mogelijk te laten zijn.
De ombouw is gekromd om een ruimtelijk effect te bereiken.
Het ontstaan van de heuvels
De basis voor de heuvels wordt van EPS (piepschuim) gemaakt.
De heuvels zijn gemaakt met spanten van EPS (piepschuim), dit werkt snel en is erg licht.
Vervolgens hebben we met het lijmpistool kunststof horgaas over de EPS spanten aangebracht, hiermee komt de gewenste vorm al in het landschap.
Over het horgaas wordt keukenpapier aangebracht met aan beide zijden tegellijm. Dit zorgt voor een dunne en lichte, maar toch sterke ondergrond voor verdere landschapsbouw.
De heuvel voor de burcht wordt passend gemaakt.
Midden op de baan moest een kasteel komen, hiervoor hebben we een blok EPS genomen als ondergrond, zodat aan het kasteel gebouwd kon worden, zonder de andere werkzaamheden aan de baan te verstoren (en andersom).
Op de heuvels zijn markeringen aangebracht waar later nog extra gips tegenaan komt.
De steilere stukken van het landschap moeten rotsen worden, dus daar wordt een dunne laag gips over de tegellijm gesmeerd. Er wordt al wat structuur in het gips aangebracht voordat de gips uitgehard is, anders is dat bijna niet meer te doen.
Nu kan er eindelijk wat geschilderd gaan worden, alles is met plakkaatverf van de Action gedaan. Eerst zijn de rotsen allemaal in een basiskleur grijs geschilderd, met hier en daar wat variaties. Alle nog zichtbare tegellijm wordt bruin gemaakt, ook weer met kleur variaties. Nadat dit volledig droog is, wordt het gehele oppervlak met sterk verdunde zwarte verf behandeld. Deze moet vooral goed in de spleten en groefjes gesmeerd worden. Voordat deze laag verf droog is haal je het grootste deel weer weg met een bijna droge spons – hierdoor blijft zwarte verf in de diepere stukken zitten. Na weer een dag drogen komt de laatste stap: drybrushen met wit. Dit gebeurt met een grote kwast waarop vrijwel geen verf zit (afdoen aan een doek). Hiermee maak je de hoger gelegen delen weer lichter.
Rails en elektronica
Om de rails zo nauwkeurig te kunnen leggen is een hartlijn getekend op de ondergrond.
Toen het landschap bijna klaar was, zijn we pas met het leggen van de PECO rails en wissels begonnen in het schaduwstation. De rails zijn eerst vastgeprikt met punaises en vervolgens permanent verlijmd met witte houtlijm.
En natuurlijk is er onder de baan wat elektronica nodig om wissels om te zetten en treinen te detecteren.
Bouw van de burcht
Ondertussen werd er aan het kasteel gewerkt. De bouwsteentjes hiervoor zijn van gips gegoten in een siliconen mal en met dun gips aan elkaar gelijmd.
Het kasteel is op dezelfde wijze als het landschap geschilderd.
Afwerking van de scenery
Op dat moment zag de baan eruit als een maanlandschap.
Dit hebben we snel opgelost met strooisel van Woodland Scenics. Zelfs toen het landschap al bijna af was, lagen er nog steeds geen rails in het zichtbare deel en hadden we dus nog geen meter gereden of getest.
Digitale besturing
De besturing door iTrain van de modelspoorbaan, is door het publiek aan de voorzijde op een aparte monitor te volgen.

Tenslotte is het laatste stukje spoor gelegd en geballast en konden we gaan testen. Ondertussen was de baan ook in iTrain geprogrammeerd en na het verhelpen van wat kleine bugs reed alles naar wens!

Resultaat
Het eindresultaat van modelspoorbaan Burg Oberlöwenstein! Vanuit de burcht heb je een prachtig uitzicht op voorbij rijdende treinen en het riviertje de Wahl.
Print Friendly, PDF & Email