In 2015 was er voor het Stoomtramteam dringend behoefte aan een kortlopend projectje, om na twaalf jaar ups en downs bij de bouw van het stoomtramdepot Druten, nu eindelijk eens die stoomtram in een authentieke omgeving te zien rijden.
En ziedaar:
Er werd een minibaantjeswedstrijd uitgeschreven door het Belgische blad Modelspoor Magazine op de 8e Modelspoor Expo op 15 – 16 oktober 2016 in Leuven (B). Tijdens één van de bouwavonden van het Stoomtramteam ontstond er een brainwave: we schrijven de stoomtram in voor deze wedstrijd. Op een tafel werd de maximaal toegestane binnenmaat van het zichtbare gedeelte uitgetekend en werd er met al bestaande gebouwen en wat flexibele rails geschoven: Koningswaal was geboren!
De uitwerking
Het fictieve dorpje Koningswaal ligt in het land van Maas en Waal aan de stoomtramlijn Nijmegen – Druten – Wamel van de Stoomtram Maas & Waal. De stoomtramlijn, met een spoorwijdte van 1067 mm, leidde vanaf 1902 een marginaal bestaan in deze vrij arme streek en zou in februari 1934 worden opgeheven, maar dat wist augustus 1933 nog niemand. De tramlijn komt vanaf het zogenoemde veldspoor (op een eigen baan door het veld) Koningswaal binnen, tussen de slagerij Van Os en het huis van notaris Van Westrhenen door. Direct na het oversteken van de Koningstraat ligt de tramhalte, een beetje aan de rand van het dorp, met een klein stationsgebouwtje, annex chefswoning. Tussen dit gebouw en het halteperron ligt een zijspoor naar de laad- en losplaats iets verderop. Het is hartje zomer; de meeste dorpelingen werken op het land, want de oogst moet worden binnengehaald. Het is daarom erg rustig in het dorp en ook de stoomtram heeft weinig klandizie, maar dat had deze eigenlijk altijd al…
De bouw
Zoals al gezegd is het diorama gebouwd in de schaal Sm. Schaal S is veel gebruikte schaal in de UK, USA, Australië en Nieuw Zeeland. Alle materieel en scenery zijn zelf gebouwd, grotendeels uit styreen, naar voorbeelden in het Land van Maas en Waal ten westen van Nijmegen.