Stoomtram Gesloten Goederenwagens

Inhoud
Twee assige 10 tons gesloten wagen serie CHG 1-3

Fabrikant: Compagnie Centrale de Construction Haine St. Pierre (B)

Deze goederenwagens waren hoger en langer dan de gesloten wagens serie G 1-8. Ook waren de horizontale planken smaller. Ze zijn in 1915 gebouwd voor de NmTM, waren eigendom van de NmTM tot 1919, maar behoorden tot het wagenpark van de M&W. Ze zijn in 1934 afgevoerd.

Tekening A. Dijkers.
Een goederenwagen van de serie CHG 1-3 op de Zandstraat in Beneden-Leeuwen. Prentbriefkaart. Fotograaf en jaartal onbekend.
Stand mei 2011
De status van de CHG3 na een winderig dagje bouwen op 22 mei 2011 tijdens de Jaarmarkt Boveneind's Goud in Boven Leeuwen. De beweegbare schuiven op de zijwanden ontbreken nog.
Duidelijk is het verschil in afmetingen te zien tussen de serie CHG (links) en de serie G (rechts).
Stand maart 2014

Er is op onregelmatige tijden verder gewerkt aan de goederenwagen CHG 2. De wagenbak en een deel van het onderstel waren al een tijdje gereed. In maart 2014 is de afbouw weer ter hand genomen en is de wagen, op het weatheren na, gereed.

In oktober 2012 was de wagenbak, op het dak na, gereed.
Het onderstel, met als achtergrondfoto het origineel op het laad- en losspoor in de Zandstraat in Beneden-Leeuwen.
De wagenbak, met als achtergrondfoto het origineel op het laad- en losspoor in de Zandstraat in Beneden-Leeuwen.
De goederenwagen CHG 2 is gereed, op het weatheren na.
Stand juni 2014

De CHG 2 is inmiddels geweatherd; de wagen is nu helemaal gereed.

De staatsiefoto in het tramdepot Druten...
Twee assige 5 tons goederenwagen serie G 1- 8

Fabrikant: Nijmeegsche Machinefabriek.

Deze serie gesloten goederenwagens werd gebouwd in 1902 door de Nijmeegsche Machinefabriek. Twee wagens werden in 1917 wit geschilderd om als melkwagens dienst te gaan doen. Dit betrof de G6; het nummer van de andere wagen is niet bekend. De serie werd in 1934 afgevoerd, maar de G2 stond in 1946 in erbarmelijke toestand nog in Nijmegen. Vermoedelijk is dit de gesloten goederenwagen, die tot in de jaren ’50 achterin de remise van de Gemeente Tram Nijmegen (GTN) heeft gestaan als opslagruimte.

Goederenwagen G2 in 1946 in Nijmegen. Niet meer helemaal in nieuwstaat...
Eén van beide melkwagens achter Tramlocomotief Backer & Rueb nr. 2. Foto: Archief NVBS.
Tekening A. Dijkers
December 2007

De start van de eerste zelfbouw goederenwagens in schaal S (1:64). De horizontale planken zijn bij deze wagen nog in het styreen gekrast; alle volgende modellen worden gebouwd van Evergreen platen met planken imitatie.

Zijaanzicht
Bovenaanzicht.
Het eindresultaat, nog zonder opschriften en zonder weathering.
November 2008

Tijdens de modelspoortentoonstelling in Helmond op 1 en 2 november 2008 kon worden gewerkt aan de bouw van de G3 en de G6. De G6 was wit geschilderd voor het vervoer van melkbussen voor de melkfabriek in Afferden.

Het bouwresultaat na 2 dagen van veel en gezellige gesprekken met collega-modelbouwers, tijdens de modelspoortentoonstelling in Helmond.
Stand maart - mei 2011

Eindelijk zijn de beide wagenbakken uit 2008 weer eens ter hand genomen en zijn, op de daken na, afgebouwd. De onderstellen volgen zodra er weer een voorraad wielen en assen is.

De beide bakken zijn toch weer uit elkaar genomen, omdat ze 3mm te breed waren. Beginnersfoutje; de wanddikte van de zijwanden was destijds niet afgetrokken van de kopwand…

De beide wagenbakken uit 2008, maar dan in de te brede versie!
Dat ziet er al veel beter uit... De G6 wordt de witte melkwagens en de G3 wordt grijs. De eerst gebouwde G2 is te breed en zal de dagen onder de luifel van de goederenloods gaan slijten...
Stand april 2014
De witte melkwagen G6, nog zonder aspotten, niet geweatherd, maar wel rijvaardig, tussen de CHG2 (links) en de GH1 (rechts) op het tramdepot.
Stand juni 2014

De beide bakken G3 en G6 zijn nu geheel afgebouwd en geweatherd, waarmee de bouw van deze wagens afgesloten is.

Een staatsiefoto van de gesloten goederenwagen G3 op het tramdepot Druten.
Een staatsiefoto van de witte melkwagen G6 op het tramdepot Druten.
Print Friendly, PDF & Email