Werk van leden

Berglandschap in N

Een modelspoorbaan in schaal N (1:160) door Edwin van Opstal
Hoe het begon

Mijn vorige baan was mijn herintrede in het modelspoor, na een pauze van bijna 25 jaar. Zoals zovelen had ik een Märklinbaantje van Sinterklaas gekregen toen ik een jaar of 6 was, ik was meteen enthousiast en al mijn spaargeld ging in die tijd op aan meer rails. Dat was namelijk het enige dat ik kon betalen, wagonnetjes of loks waren gewoon te duur. Ik bleef wel altijd dromen van mooie lange slepen die door berglandschappen slingeren, maar verder dan een vlakke baan op een spaanplaat van  1.2×2.4m ben ik nooit gekomen. Op mijn veertiende heb ik uiteindelijk de hele handel aan een opkoper verkocht en heb ik van de opbrengst een radiobestuurbaar vliegtuig gekocht.

Een kleine 5 jaar geleden was ik klaar met een vrij grote verbouwing aan ons huis die me een aantal jaren had bezig gehouden en ik verveelde me, dus ik ging op zoek naar een hobby. Op één of andere manier dacht ik opeens terug aan die droom van die lange treinen door een berglandschap en besloot een modelbaan te gaan bouwen.

Een berglandschap in schaal 1:160. Foto: Edwin van Opstal.
Het thema

Om in een kleine ruimte – een kamer van 3.6 bij 3 meter – toch leuke rijlengtes te krijgen heb ik gekozen voor N spoor. Na een paar maanden schetsen en klooien met ontwerpsoftware had ik een L-vormige baan van 3.5 bij 1.8 meter verzonnen met veel hoogteverschil. Het was een opgevouwen hondebot met aan beide zijden een schaduwstation. Ook was er een station met een zijspoortje dat via een helix naar een hoger gelegen industrieterrein en steengroeve leidde. Totaal meer dan 70m rails en tientallen wissels…

Uiteindelijk heeft de bouw van de baan een dikke 3 jaar geduurd, waarin ik veel plezier heb beleefd aan de bouw en heel af en toe ook aan het rijden. In die tijd heb ik erg veel geleerd over het bouwen van een baan, maar vooral ook over waar mijn interesses liggen binnen de hobby. Dit voortschrijdend inzicht wil ik gaan gebruiken in een nieuwe baan, vandaar dat deze baan vorig jaar verkocht is.

Het station met het hoger gelegen dorp. Foto: Edwin van Opstal.
Grote hoogteverschillen. Foto: Edwin van Opstal.
De digitale besturing

De treinen werden bestuurd met een multiMAUS met 2 bedieningen, maar voor de wissels had ik een schakelpaneel gemaakt. De wissels hadden wel DCC decoders, maar het schakelpaneel genereerde een DCC signaal met behulp van een MERG DCC encoder. Al het rollend materieel was tijdperk III DB wat ik via Ebay Duitsland had verzameld. Om hiermee te kunnen rijden, maar het ook veilig en stofvrij op te kunnen bergen tijdens de bouw had ik een vitrine gebouwd met uitneembare kokers. Deze koker kon dan op een zijspoortje worden aangesloten om gemakkelijk treinen van de vitrine naar de baan te kunnen overzetten en weer terug.

Het schakelpaneel met aan weerszijden een ROCO multiMAUS. Foto: Edwin van Opstal.
De berg met tunnel en steengroeve camoufleert de keerlus. Foto: Edwin van Opstal.
Het einde van het berglandschap in spoor N. Foto: Edwin van Opstal.

Edwin van Opstal.