Gemeente Tram Waelstede

Een modelspoorbaan in schaal H0m door Rob Boeser
De Gemeente Tram Waelstede tijdens een tentoonstelling in Schwerin (D) op 25 - 26 april 2015. Foto: Martijn van Meerwijk.
Het project van een tramliefhebber

Modelspoorclub Maas en Waal lid Rob Boeser staat bekend als een tramfanaat. Aan het project Gemeente Tram Waelstede heeft hij 13 jaren gebouwd.

Het thema

Het project is gebouwd vanuit de gedachte: “Wat zou er gebeurd zijn, wanneer de Gemeente Tram Nijmegen niet was opgeheven op 20 november 1955?”. Er wordt geprobeerd een beeld te schetsen van de moeizame ontwikkeling op het gebied van het trammaterieel, tegen de verdrukking in soms met nieuwe trams, maar meestal met tweedehandsjes. Totdat na de eeuwwisseling het besef doordrong, dat de stad zou dichtslibben, wanneer de tram niet werd uitgebreid en gemoderniseerd. Met de komst van BRENG kwamen ook de lagevloertrams in het stadsbeeld.

De bouw

Voor de scenery zijn veel Nijmeegse panden nagebouwd, waaronder Drogisterij Dirk Katje (dat vroeger op de Ganzenheuvel stond), Nijmeegs Jopie, de sigarenwinkel van de opa van Rob (het latere restaurant Heimwee), de juwelier op de hoek van de Kannenmarkt en Achter de hoofdwacht en een aantal panden aan de Hoge Wal op de Waalkade.

Ook zijn bouwpakketten gebruikt van onder andere Pola, Holland Scale en Artitec, die meestal drastisch zijn verbouwd en aangepast aan de eisen van de bouwer (kit bashing).

Alle gebouwen zijn geschilderd en licht geweatherd.

Alle railinfrastructuur is zelf gebouwd uit oude ROCO railprofielen, gesoldeerd op printplaatjes. De bovenleiding is, op enkele Sommerfeldt trammasten na, ook zelfbouw.

Nogmaals Module 4 met een Peemankeetje en een Bombardier MGT K2 tram in het design van de BRENG trolleybussen van Arnhem. Foto: Jan Ruppert.

De trams rijden als echte trams, dus met voeding via de bovenleiding en massa via de rails.

Het trambedrijf wordt digitaal bestuurd met de ROCO multiMAUS en verloopt volautomatisch door middel van een laptop met behulp van het programma Koploper, S88 terugmelders en Hall sensoren (magneetsensoren) tussen de rails.

Alle trams zijn omgebouwd op voeding via de bovenleiding en hebben een decoder gekregen. Alle wielen zijn massa en stroomvoerend gemaakt.

De trams zijn aan de onderzijde voorzien van magneetjes voor de terugmelding. De trams rijden met modelsnelheid en stoppen netjes aan de haltes en trekken ook netjes weer op.

Bij vertrek van de haltes wordt door Koploper een, voor de betreffende tram specifiek, belsignaal afgespeeld, waarvoor 4 luidsprekers onder de baan zijn gebouwd.

In de schaduwstations zijn blokken voor totaal 19 trams en tijdens automatisch bedrijf zijn er in het zichtbare gedeelte van de trambaan minstens vijf tot zes rijdende trams te zien, waarbij vooral de dubbelsporige T-splitsing in het midden een dynamisch bedrijf te zien geeft.

Module 4: de Waelkade. De doorgang in de kademuur. Foto: Rob Boeser.
Module 1: de Tramremise. Foto: Rob Boeser
Module 2: het logistieke centrum met op de voorgrond een Stadler Variobahnin in de Nijmeegse BRENG uitvoering. Foto: Rob Boeser
Module 3: de Stad. Foto: Rob Boeser
Module 4: de Waelkade. Foto: Rob Boeser
Nogmaals Module 3 met een Düwag tramstel in de Nijmeegse kleuren van de trolley- en dieselbussen. Foto: Rob Boeser
Print Friendly, PDF & Email