Aan het einde van de jaren ’80 bouwde Bas Vrij aan zijn privéproject Station Geldermalsen, dat onder andere bestond uit het stationsgebouw, de locomotiefloods en een goederenloods. In de jaren ’90 ontstond het plan om samen met penningmeester Wim Coenders een deel van de (oude) Betuwelijn na te bouwen. Wim is toen begonnen aan het stationsgebouw Tiel, waarop Bas besloot het station Wadenoijen te bouwen, dat tussen Geldermalsen en Tiel in ligt. Voor tentoonstellingen zouden dan de drie stations aan elkaar gekoppeld kunnen worden en op die manier een gedeelte van de oude Betuwelijn in de stoom- en dieseltijd tot leven kunnen brengen. Het station Tiel is uiteindelijk gereedgekomen, maar de module Tiel (nog) niet, zodat Wadenoijen uiteindelijk als op zichzelf staand project in het tentoonstellingscircuit is rondgegaan.
Het thema
Het station Wadenoijen aan de Betuwelijn in de vijftiger jaren. De personentreinen werden toen gereden door de bekende Blauwe Engelen, maar er reed ook af en toe een (omgeleide) getrokken trein met stoom. De goederendienst werd soms met stoom, maar voornamelijk met de dieselelektrische 2200- en 2400 series gereden. Voor het rangeerwerk waren Bakkies (serie 600/700) en Sikjes (serie 200) beschikbaar.
Railbouw, scenery en techniek
Voor de spoorbaan is gebruik gemaakt van Roco wissels en flexrails. Het sporenplan was zeer eenvoudig. Zichtbaar waren het enkelspoor voor en na het station. Het station had een eenvoudig inhaalspoor met eilandperron voor het stationsgebouw en een aantal goederensporen met laad- en losweg aan de rechterzijde hiervan. Achter de stationsmodule was een schaduwstation met drie sporen.
De scenery was gemaakt door middel van de, door Bas geliefde, ‘Pendon‘ methode uit Groot Brittannië, aangevuld met materiaal van Woodland Scenics en Anita Decor. De meeste gebouwen, waaronder het stationsgebouw, waren volledig zelfbouw, maar er stonden ook enkele huisjes van HollandScale.
De treinen werden bestuurd door middel van de bekende handregelaars van Treinelectronika.
Huidige status
Station Wadenoijen is inmiddels, na demontage van bruikbare onderdelen, gerecycled.
Bas Vrij.
Aanvullingen sinds oktober 2020
In oktober 2020 is in het archief van clublid Willem nog een oude video opgedoken van de modelspoorbaan Station Wadenoijen. De video opnames zijn gemaakt tijdens Rail + Modelbouw 2002 in de Brabanthallen te ‘s-Hertogenbosch.
Deel 1 van Station Wadenoijen
Deel 2 van Station Wadenoijen
In het modelspoorblad Railhobby van 2002 werd ook aandacht geschonken aan het evenement “Rail + Modelbouw 2002”. Station Wadenoijen stond ook keurig vermeld in het hieronder afgebeelde overzicht van standhouders.
In 2003 heeft de modelspoorbaan ‘Station Wadenoijen’ deelgenomen aan Rail 2003 van 14 t/m 16 november 2003 in de Groenoordhallen te Leiden.
Dit is destijds ook de fabrikant van modelspoorhuisjes naar Nederlands voorbeeld Holland Scale niet onopgemerkt gebleven. Op hun website staat een leuk fotoverslag vermeld ter inspiratie voor andere modelbouwers.
Leuk weetje:Het hierboven vermelde fotoverslag op de website van Holland Scale van Station Wadenoijen heeft daadwerkelijk één van huidige clubleden geïnspireerd om lid te worden van onze modelspoorclub Maas en Waal.