Werk van leden

Carlsfeld

Een project in schaal H0e / H0 door Peter, Bram en Wouter Gradussen
Modelbaan op een binnenvaartschip

De modelbaan bestaat nu uit 3 gedeelten naar voorbeelden uit Saksen, die later samen één modelbaan vormen. Het tijdperk is de epoche 2, zo rond 1930. Het bestaande gedeelte bestaat uit gedeelten van de smalspoorlijn tussen Wilzschhaus en Carlsfeld in het westelijke Ertsgebergte. Deze lijn kenmerkte zich door het grote hoogteverschil. Nagebouwd zijn de halte Wilzschmühle en het station Carlsfeld.

De baan bevindt zich aan boord van een binnenvaartschip en is daarom niet permanent opgebouwd. Gekozen is voor een opbouw in modules. Zo kan er, afhankelijk van de tijd, gekozen worden voor verschillende opstellingen. De baan heeft volledig opgebouwd een lengte van 9 meter. Dit is inclusief een schaduwstation met vier sporen.

Het station Carlsfeld. Foto: Rob Boeser.
Landschap op de smalspoorbaan. Foto: Rob Boeser.
De rust op een smalspoorstation met houtverlading. Foto: Rob Boeser.
Sinds 2009 op zolder

Sinds 2009 is er voor ons gezin een huis klaar. De zolder is voor de modelbaan gereserveerd. Vooruitlopend hierop was ik begonnen aan een station met normaal- en smalspoor, waar goederen uitgewisseld kunnen worden. Het voorbeeldstation is Wilzschhaus (Schönheide-Süd). Tijdens de bouw hiervan hebben de beide zonen, Bram en Wouter, het idee opgevat om zelf ook een station te bouwen. Een zeer mooi idee. Bij het bladeren door diverse boeken zijn we uitgekomen op het station van Schönheiderhammer (Schönheide-Ost). Dit station kenmerkt zich door plaatsgebrek; ideaal voor de modelbouwer dus. De bouwtijd bedraagt tot nu toe 10 jaar voor de smalspoorbaan.

Foto: Peter Gradussen.
Solderen. Foto: Peter Gradussen.
Railbouw

De smalspoorbaan is gemaakt volgens de normen van de Fremo met een tafelhoogte van 110 cm. Het railmateriaal stamt van Roco en Technomodell. Voor Carlsfeld zijn de rails en de wissels zelfgebouwd met code 55 railprofielen.

Het station van Wilzschhaus wordt in het normaalspoorgedeelte voorzien van Peco code 75 rails met vergrote bielsafstand. De wissels worden opgebouwd met behulp van Weller onderdelen. In het smalspoorgedeelte wordt weer alles zelfgebouwd met code 55 profielen.

De wissels zijn in Wilzschhaus alle handbediend. Voor Schönheiderhammer is gekozen voor Tillig Elite. Hierop rijdt materieel met RP 25 en NEM wielen. De bouw met deze rails gaat snel. De smalspoorbaan wordt analoog bestuurd met de Z-schakeling van Fremo. De normaalspoorbaan wordt digitaal bestuurd.

Het overlaadstation van normaalspoor op smalspoor in aanbouw. Foto: Peter Gradussen.
Materieel

Het materieel bestaat voor de smalspoorbaan uit locomotieven van Bemo, Glöckner, Modelloco en Technomodell. Alle locomotieven en wagons zijn voorzien van Fleischmann spoor N kortkoppelingen.

Voor het normaalspoor zijn locomotieven en wagons beschikbaar van Piko, Gützold, Westmodel, Roco en Fleischmann. Het materieel heeft hoofdzakelijk Saksische oorsprong.

Zonen Bram en Wouter hebben een Class 66 en een BR 294. Natuurlijk kan dat ook; dat zijn immers de treinen, die zij kennen.

Scenery

Het landschap is gesneden uit hardschuim. Het voordeel is dat bomen en struiken eenvoudig bevestigd kunnen worden. De bomen en naaldbomen zijn zelfgemaakt. Een leuke bezigheid die veel variatie oplevert. Het strooigoed is van Woodland Scenics.

Ook de gebouwen zijn zelfgebouwd, of anders omgebouwd uit bouwsets. Er is niet naar gestreefd om een station voor honderd procent na te bouwen. Dat zou alleen al vanwege de ruimte niet gaan. Bedoeling is plezier te hebben in het bouwen van de modelbaan. Al doende leer je hierdoor nieuwe vaardigheden. En per slot van rekening is dat de uitdaging.

De locloods heeft een interieur. Foto: Maarten Schermij.
Foto: Peter Gradussen.

Peter, Bram en Wouter Gradussen.