Tramdepot Druten – update maart 2013

In 2012 zijn er binnen het Stoomtramteam vele discussies gevoerd over de verdere aanpak van het project, omdat er een aantal problemen en bedenkingen naar voren zijn gekomen.
Zo is er de ontevredenheid over het gebruikte Tillig railmateriaal: het is visueel heel mooi, maar als je er een draadje aan wil solderen, dan smelt het ‘kleinijzer’ al weg bij het zien van de soldeerbout.
Ook zijn er bedenkingen bij gebruikte modules: is de gebruikte ondergrond van schuim wel ‘tentoonstellingsproof’ en is de gehele contructie wel geschikt voor een snelle op- en afbouw door twee leden?

Eén van de lessen, die we in het inmiddels 27-jarige bestaan van de MSC Maas en Waal geleerd hebben is: bij twijfel of ontevredenheid niet wachten totdat je het ‘point of no return’ gepasseerd bent, maar een dapper besluit nemen.
Daarom is in oktober 2012 uiteindelijk de knoop doorgehakt en is besloten:

  • helemaal opnieuw te beginnen met de modules; Bas Vrij heeft deze ontworpen en inmiddels gebouwd.
  • in plaats van Tillig railmateriaal het vertrouwde robuuste ROCO 2,5 mm railmateriaal te gebruiken, dat nog ruimschoots voorhanden is op de club; wanneer de rails in het zand ligt, zie je er toch niets van.

In maart 2013 is begonnen het emplacement opnieuw, en wat ruimer opgezet, aan te leggen. Dit is nu gereed en het geheel ziet er veel ‘logischer’ uit. Zodra de elektrische aansluitingen gemaakt zijn, kan de landschapsstoffering weer beginnen, natuurlijk volgens de ‘Pendon‘ methode.

Het nieuwe emplacement gezien vanaf het dak van de locomotiefloods.
Een proefopstelling met trammaterieel op de nieuwe emplacementssporen.
Een close-up van dezelfde proefopstelling, om een beeld van de toekomstige sfeer te krijgen.
Print Friendly, PDF & Email