M-Bahn

M-Bahn – Update december 2019

In november is het plan gemaakt om de modelspoorbaan voor het analoge bedrijf in afzonderlijke blokken op te delen. Hoe e.e.a. elektronisch aan te sluiten is verwerkt in een schematische tekening. Om kortsluiting tussen de blokken, veroorzaakt door de sleper, te voorkomen zal gebruik gemaakt worden van z.g.n. sleperwippers.

Het zaagplan is in december van plan naar daden omgezet. En is letterlijk de zaag erin gegaan! Tijdens de december kou hebben de clubleden Bas, Edwin en Walter zich verdienstelijk gemaakt en de elementen voor de onderbouw van de M-Bahn gezaagd.

M-Bahn, er moet ook nagedacht worden over hoe de blokindeling aangesloten kan worden. Een schematische tekening geeft dan beter inzicht. Tekening gemaakt door: Marc Zondag, 04-12-2019.
M-Bahn, om kortsluiting, die veroorzaakt kan worden door de sleper, tussen de blokken te voorkomen dienen zgn. sleperwippers geplaatst te worden. Bron foto: https://www.lokloehne.de/mrklinkgleiskontaktwippe-15969.html.
M-Bahn, Bas legt de geleiderail op de juiste plek. De lijnen staan al op de 1-op-1 print, die op het hout is geplakt. Foto: Walter Willems, 05-12-2019.
M-Bahn, Bas wil zojuist beginnen met de cirkelzaag om een zaagsnede te maken in één zagen van de elementen van de onderbouw. Foto: Edwin van Opstal, 05-12-2019.
M-Bahn, door gebruik te maken van een geleiderail t.b.v. de cirkelzaag kan er nog preciezer gewerkt worden. Foto Walter Willems, 05-12-2019.
M-Bahn, zagen van de elementen van de onderbouw. Foto: Edwin van Opstal, 05-12-2019.
M-Bahn, het 1-op-1 uitgeprinte zaagplan is op het hout geplakt. Hierna was het nog een kwestie van langs de lijntjes zagen. Foto, Edwin van Opstal, 05-12-2019.