De Saksische XIII H

Een ombouwproject in schaal H0 door Peter Gradussen
De Saksische XIII H in volle glorie. De lok is een neef van de ex Pruisische Baureihe 58, maar wijkt op een fors aantal punten daarvan af. Foto: H. Maey, collectie Peter Gradussen.
Verbouwing van een H0 stoomlokomotief

Ons lid Peter Gradussen is bezig een stoomlocomotief om te bouwen vanaf een BR 58 industriemodel tot een geheel nieuw model. We zullen zijn vorderingen op onze website bijhouden.

De ombouw

Vanaf het onderstel van een verlengde BR 58 van ROCO, omgebouwd naar een driepunts lagering, wordt een Saksische XIII H opgebouwd.

Het verschil in drijfwielen: links het nieuwe wiel; let op de hoogte van de wielflens ten opzichte van het industriemodel (rechts). Foto: Peter Gradussen
Het frame moest worden doorgezaagd voor de noodzakelijke verlenging. Foto: Peter Gradussen
Het verlengde frame met de nieuwe drijfassen. Foto: Peter Gradussen.
Dientengevolge moesten ook de drijfstangen worden verlengd: boven de oorspronkelijke, onder de verlengde drijfstang. Foto: Peter Gradussen.
Het ontwerpen van de nieuwe, verlengde voetplaat. Foto: Peter Gradussen.
Het passen van de nieuwe voetplaat. Foto: Peter Gradussen.
Close up van de voorzijde van de lok; de nieuwe (nog gladde) ketel met rookkast is op de voetplaat gezet. Foto: Peter Gradussen.
De tender heeft een nieuwe aandrijving gekregen: klokankermotor, zeer groot vliegwiel en de decoder. Foto: Peter Gradussen.
De nieuwe messing tender en de nieuwe verbinding met de lok. We zien ook dat het machinistenhuis is verbreed. Foto: Peter Gradussen.
En het rijdt, getuige deze opname van de proefrit. Foto: Peter Gradussen.
De huidige status van de locomotief. Foto: Peter Gradussen.
Status per 11 november 2014

Peter vertelt zelf over de vorderingen:

De locomotief inmiddels al van een eerste laagje verf voorzien. De bovenbouw is gespoten en het frame met de penseel geverfd. Dat kun je zien aan de hogere glansgraad, een typische eigenschap van penseelverven. Voorheen is er nog kwistig met 3D klinknagels gestrooid op het dak, de bufferbalk en het frame. Dat is een geduldklusje, maar loont zeker. Positief was ik verrast door het nog steeds zichtbaar zijn van alle klinknagels en van de manometerleidingen van 0,2 mm koperlakdraad.

De aandrijving van de smeerpomp heb ik eens op een andere manier geprobeerd te maken. Hiervoor is een stukje van die hanglabel koordjes van nylon gebruikt dat er altijd aan kleding zit, wanneer je de kleding koopt. Met de gasbrander er eventjes lichtjes overheen en afsnijden. Het zal mij benieuwen hoe dit in het bedrijf houdt!

Aan verlichting inbouwen heb ik een bloedhekel. Het lijkt gelukt. Ik vindt nog wel dat de lampjes te fel branden. Eens proberen met wat verf over de LED’s. Dat Maarten het geduld ervoor heeft, zeg!

Inmiddels zijn ook de tenderdeuren beweegbaar gemaakt. Met een stukje verenstaal lukt dat. Het was nog niet eens zoveel werk.

De tenderdeuren zijn beweegbaar gemaakt. Foto: Peter Gradussen.
Op deze foto is het verenstaal, dat aan de binnenzijde van de tenderdeuren is aangebracht, goed te zien. Foto: Peter Gradussen.
De aandrijving van de smeerpomp is aangebracht. Foto: Peter Gradussen.
Het stangenstelsel voor de smeerpomp. Op de scharnierpunten zijn de stukjes nylon te zien. Foto: Peter Gradussen.
Het hanglabel koordje van nylon. Foto: Peter Gradussen.
De locomotief heeft een eerste verflaag gekregen. Foto: Peter Gradussen.
De ingebouwde LED's in de front verlichting. Duidelijk te zien is de gebruikte weerstand. Foto: Peter Gradussen.
September 2015

Inmiddels is het ombouwproject voltooid. De Saksische XIII H kan als schaalmodel in H0 zijn ereronde gaan maken op de ‘Tweede Clubbaan’ van onze modelspoorclub Maas en Waal te Boven-Leeuwen.

Hieronder de foto’s van het eindresultaat van deze prachtige locomotief.

De locomotief van bovenaf gezien op de draaischijf. Foto: collectie Maarten Schermij.
De locomotief is inmiddels in de juiste richting gedraaid. Foto: collectie Maarten Schermij.
De Saksische XIII H kan ieder moment de draaischijf verlaten om richting de hoofdbaan te rijden. Foto: collectie Maarten Schermij.
De Saksische XIII H met loc nummer 58 104 rijdt inmiddels op de hoofdbaan. Foto: collectie Maarten Schermij.
Duidelijk te zien zijn de vele aangebrachte onderdelen op deze Saksische XIII H. Een zeer geslaagde ombouw van een standaard Roco model van een BR 58. Foto: collectie Maarten Schermij.
Dit unieke model van een Saksische XIII H maakt nog een paar rondjes op de 'Tweede Clubbaan' van onze modelspoorclub Maas en Waal om daarna richting (modelspoorbaan) Carlsfeld te gaan. Foto: collectie Maarten Schermij.

Peter Gradussen.

Print Friendly, PDF & Email